Activities per year
Project Details
Description
Dette forskningsprojekt undersøger, hvordan unge under 25 år på erhvervsuddannelserne skaber mening i spændingsfeltet mellem skoledelen på grundforløbet og deres ungdomsliv. Forskningsprojektet er finansieret af midler fra Arbejdsmarkedets Uddannelsesbidrag (AUB), og gennemføres i regi af Center for Viden om Erhvervsuddannelserne (CEVEU).
Tilgangen til erhvervsuddannelserne har de seneste 20 år været faldende, samtidig med at frafaldet har ligget stabilt højt på 40-45 procent (DEA 2022). For at forstå denne udvikling af lav søgning og højt frafald, og hvad der skal til for at vende den, vil vi i dette forskningsprojekt tage afsæt i elevernes perspektiv, som det tager sig ud i spændingsfeltet mellem deres ungdomsliv og det læringsrum, de indgår i på uddannelserne. Antagelsen er, at når man som ung på grundforløbet på en erhvervsuddannelse oplever uddannelses som meningsfuld er man mere motiveret for at gennemføre uddannelsen, end hvis man ikke oplevede den som meningsfuld (Aarkrog & Kamstrup 2023). Med fokus på de unge under 25 år er forskningsspørgsmålet for dette projekt således:
Hvordan skaber forskellige eud-elever under 25 år mening i spændingsfeltet mellem skoledelen på grundforløbet og deres ungdomsliv?
Forskningsprojektet strækker sig over 18 måneder fra januar 2023 til juli 2024. Projektet er eksplorativt og baserer sig på kvalitative og kvantitative metoder. Vi ønsker at skabe et stærkt samspil mellem disse forskningstilgange, hvilket skaber en vis åbenhed i designet. Hensigten med samspillet er, at vi med en kvantitativ spørgeskemaundersøgelse og analyse – ud over den viden der produceres selvstændigt – også 4 kan anvende den til at indkredse rekrutteringen af elever til undersøgelsen samt målrette og kvalificere den kvalitative del.
Undervejs i projektforløbet vil data og foreløbige fund og pointer blive formidlet via notater og andre formidlingsformater.
Tilgangen til erhvervsuddannelserne har de seneste 20 år været faldende, samtidig med at frafaldet har ligget stabilt højt på 40-45 procent (DEA 2022). For at forstå denne udvikling af lav søgning og højt frafald, og hvad der skal til for at vende den, vil vi i dette forskningsprojekt tage afsæt i elevernes perspektiv, som det tager sig ud i spændingsfeltet mellem deres ungdomsliv og det læringsrum, de indgår i på uddannelserne. Antagelsen er, at når man som ung på grundforløbet på en erhvervsuddannelse oplever uddannelses som meningsfuld er man mere motiveret for at gennemføre uddannelsen, end hvis man ikke oplevede den som meningsfuld (Aarkrog & Kamstrup 2023). Med fokus på de unge under 25 år er forskningsspørgsmålet for dette projekt således:
Hvordan skaber forskellige eud-elever under 25 år mening i spændingsfeltet mellem skoledelen på grundforløbet og deres ungdomsliv?
Forskningsprojektet strækker sig over 18 måneder fra januar 2023 til juli 2024. Projektet er eksplorativt og baserer sig på kvalitative og kvantitative metoder. Vi ønsker at skabe et stærkt samspil mellem disse forskningstilgange, hvilket skaber en vis åbenhed i designet. Hensigten med samspillet er, at vi med en kvantitativ spørgeskemaundersøgelse og analyse – ud over den viden der produceres selvstændigt – også 4 kan anvende den til at indkredse rekrutteringen af elever til undersøgelsen samt målrette og kvalificere den kvalitative del.
Undervejs i projektforløbet vil data og foreløbige fund og pointer blive formidlet via notater og andre formidlingsformater.
Short title | Ung på eud |
---|---|
Status | Active |
Effective start/end date | 01/01/2023 → 31/12/2025 |
-
Frafald, fastholdelse og gennemførsel på erhvervsuddannelserne
Louw, A. (Lecturer)
6 Dec 2024Activity: Talks and presentations › Conference presentations
-
Styrket motivation og gennemførsel
Louw, A. (Lecturer)
2 Oct 2024Activity: Talks and presentations › Conference presentations
-
Frafald, gennemførsel og motivation på erhvervsuddannelserne
Louw, A. (Lecturer)
12 Jun 2024Activity: Talks and presentations › Talks and presentations in private or public companies
Research output
- 3 Report
-
Forandringer i EUD-elevers motivation og faglige selvsikkerhed: En undersøgelse af udviklingen i elevprofiler på erhvervsuddannelsernes grundforløb fra 2009 til 2024 vha. machine learning
Krogh, S. C., Louw, A., Lund, R. L. & Hjermov, P., 24 Jun 2025, Aalborg Universitet. 56 p.Research output: Book/Report › Report › Research › peer-review
Open AccessFile15 Downloads (Pure) -
Hvordan giver det mening at være ung på EUD? Hvordan unge under 25 år på erhvervsuddannelserne skaber mening i spændingsfeltet mellem skoledelen på grundforløbene og deres ungdomsliv
Louw, A., Thomsen, E. S. & Mahler, A., 27 Mar 2025, 1 ed. Center for Ungdomsforskning og Center for Viden om Erhvervsuddannelserne: Center for Ungdomsforskning. 134 p.Research output: Book/Report › Report › Research › peer-review
-
FRAFALD, FASTHOLDELSE OG GENNEMFØRSEL PÅ ERHVERVSUDDANNELSERNE: Et reviewstudie af, hvad vi i en dansk kontekst ved om frafald, fastholdelse og gennemførsel af unge elever på erhvervsuddannelser fra 2011 til 2023
Mahler, A., Thomsen, E. S. & Louw, A., 8 Dec 2023, 1 ed. Center for Viden om Erhvervsuddannelserne. 77 p.Research output: Book/Report › Report › Research › peer-review
Open AccessFile141 Downloads (Pure)