Projects per year
Project Details
Description
Invio er et dansk innovationsnetværk for oplevelsesøkonomi. Netværket er støttet med midler fra Uddannelses- og Forskningsministeriet, Styrelsen for Forskning og Innovation, og er et af 22 nationale innovationsnetværk. Formålet med de danske innovationsnetværk er bl.a. at hjælpe virksomheder med at finde samarbejdspartnere blandt dygtige forskere, andre virksomheder og eksperter i både Danmark og udlandet.
Innovationsnetværk for oplevelsesøkonomi
Invio er et dansk innovationsnetværk for oplevelsesøkonomi. Netværket er støttet med midler fra Uddannelses- og Forskningsministeriet, Styrelsen for Forskning og Innovation, og er et af 22 nationale innovationsnetværk. Formålet med de danske innovationsnetværk er bl.a. at hjælpe virksomheder med at finde samarbejdspartnere blandt dygtige forskere, andre virksomheder og eksperter i både Danmark og udlandet. Selvom oplevelsesøkonomi og kreative virksomheder i mange rapporter på både nationalt og internationalt niveau har været udpeget som et af de centrale vækstområder, har der været en mangelfuld forskningsbaseret viden om, hvordan man igangsætter og indløser succesfulde udviklingsforløb og vækstprocesser med udgangspunkt i oplevelser.
Partnerskabet bag netværket består af Aalborg Universitet, Roskilde Universitetscenter, Teknologisk Institut og Center for Kultur- og Oplevelsesøkonomi. Partnerne i netværket repræsenterer nogen af de væsentligste innovations- og vidensmiljøer inden for oplevelsesøkonomien i Danmark. Dermed bygger de netværk og innovationsprojekter, som igangsættes i Invio, på den fremmeste viden og erfaring om oplevelser og oplevelsesøkonomi i Danmark, og videnskabelige metoder og resultater inddrages i udviklings- og innovationsarbejdet.
Grundlæggende idéer
Den basale idé bag arbejdet i Invio er, at oplevelser og oplevelsesøkonomi ikke er forbeholdt en særlig branche eller en særlig type af virksomheder. Oplevelser skal ses som et tværgående innovationsinstrument, som helt generelt kan være med til at løfte alle virksomheders produkter, services, kommunikation, organisering, logistik mm.
Netværket fokuserer dels på oplevelses- og serviceinnovation og dels på oplevelsesbaseret forretningsudvikling fx udvikling af forretningsmodeller og værdikæder. Invio arbejder fokuseret på at skabe innovation i oplevelseserhvervene i Danmark primært indenfor områderne 1) Turisme, 2) Gastro-erhverv, 3) Events og Festivaller, 4) Attraktioner og Forlystelsesparker samt 5) Oplevelsesteknologier.
Den basale idé bag arbejdet i Invio er, at oplevelser og oplevelsesøkonomi ikke er forbeholdt en særlig branche eller en særlig type af virksomheder. Oplevelser skal ses som et tværgående innovationsinstrument, som helt generelt kan være med til at løfte alle virksomheders produkter, services, kommunikation, organisering, logistik mm.
Innovationsnetværk for oplevelsesøkonomi
Invio er et dansk innovationsnetværk for oplevelsesøkonomi. Netværket er støttet med midler fra Uddannelses- og Forskningsministeriet, Styrelsen for Forskning og Innovation, og er et af 22 nationale innovationsnetværk. Formålet med de danske innovationsnetværk er bl.a. at hjælpe virksomheder med at finde samarbejdspartnere blandt dygtige forskere, andre virksomheder og eksperter i både Danmark og udlandet. Selvom oplevelsesøkonomi og kreative virksomheder i mange rapporter på både nationalt og internationalt niveau har været udpeget som et af de centrale vækstområder, har der været en mangelfuld forskningsbaseret viden om, hvordan man igangsætter og indløser succesfulde udviklingsforløb og vækstprocesser med udgangspunkt i oplevelser.
Partnerskabet bag netværket består af Aalborg Universitet, Roskilde Universitetscenter, Teknologisk Institut og Center for Kultur- og Oplevelsesøkonomi. Partnerne i netværket repræsenterer nogen af de væsentligste innovations- og vidensmiljøer inden for oplevelsesøkonomien i Danmark. Dermed bygger de netværk og innovationsprojekter, som igangsættes i Invio, på den fremmeste viden og erfaring om oplevelser og oplevelsesøkonomi i Danmark, og videnskabelige metoder og resultater inddrages i udviklings- og innovationsarbejdet.
Grundlæggende idéer
Den basale idé bag arbejdet i Invio er, at oplevelser og oplevelsesøkonomi ikke er forbeholdt en særlig branche eller en særlig type af virksomheder. Oplevelser skal ses som et tværgående innovationsinstrument, som helt generelt kan være med til at løfte alle virksomheders produkter, services, kommunikation, organisering, logistik mm.
Netværket fokuserer dels på oplevelses- og serviceinnovation og dels på oplevelsesbaseret forretningsudvikling fx udvikling af forretningsmodeller og værdikæder. Invio arbejder fokuseret på at skabe innovation i oplevelseserhvervene i Danmark primært indenfor områderne 1) Turisme, 2) Gastro-erhverv, 3) Events og Festivaller, 4) Attraktioner og Forlystelsesparker samt 5) Oplevelsesteknologier.
Den basale idé bag arbejdet i Invio er, at oplevelser og oplevelsesøkonomi ikke er forbeholdt en særlig branche eller en særlig type af virksomheder. Oplevelser skal ses som et tværgående innovationsinstrument, som helt generelt kan være med til at løfte alle virksomheders produkter, services, kommunikation, organisering, logistik mm.
Layman's description
Invio er et dansk innovationsnetværk for oplevelsesøkonomi. Netværket er støttet med midler fra Uddannelses- og Forskningsministeriet, Styrelsen for Forskning og Innovation, og er et af 22 nationale innovationsnetværk. Formålet med de danske innovationsnetværk er bl.a. at hjælpe virksomheder med at finde samarbejdspartnere blandt dygtige forskere, andre virksomheder og eksperter i både Danmark og udlandet.
Key findings
Samarbejds- og innovationsprojekter, match-making, videnspredning, rådgivning, forsknings- og formidlingspublikationer, internationalisering, netværk.
Short title | Invio |
---|---|
Acronym | Invio |
Status | Finished |
Effective start/end date | 01/01/2019 → 31/12/2020 |
Fingerprint
Explore the research topics touched on by this project. These labels are generated based on the underlying awards/grants. Together they form a unique fingerprint.
Projects
- 3 Finished
-
InViO - Innovationsnetværk for Videnbaseret Oplevelsesøkonomi
Østergaard, C. M., Jensen, J. F., Smed, S. G. & Kubel, A.
01/06/2010 → 31/12/2014
Project: Research
-
InViO: InViO - Innovationsnetværk for Videnbaseret Oplevelsesøkonomi
Jensen, J. F., Jensen, J. F., Jensen, J. F., Smed, S. G. & Kubel, A.
01/06/2010 → 31/05/2014
Project: Research
-
ApEx: ApEx - regional klyngeorganisation for de kreative industrier
Østergaard, C. M. & Jensen, J. F.
01/01/2009 → 31/12/2011
Project: Research
-
Oplevelseserhverv, corona-pandemi og innovation
Jensen, J. F., Skovrup, N. F. & Smed, S. G., 2021, Forsøg med uddannelses-digitalisering og hybride formater: Erfaringer fra den digitale frontlinje i erhvervsakademisektoren. Køhler Simonsen, H. (ed.). Fredriksberg: Samfundslitteratur, p. 41-80 39 p.Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceeding › Book chapter › Research › peer-review
Open AccessFile158 Downloads (Pure) -
MuseumsMatrix: En typologi for brugerpositioner i museumsformidling
Jensen, J. F., 15 Dec 2020, OA ed. Aalborg Universitetsforlag. 38 p. (e-bøger fra InDiMedia, Vol. 8).Research output: Book/Report › Book › Research › peer-review
Open AccessFile154 Downloads (Pure) -
Responsiveness i danske turisme- og oplevelsesvirksomheder i en corona-tid: 14 vignetter I Tourist Stay Safe-projektet
Kvistgaard, P., Hird, J. & Jensen, J. F., Dec 2020, 44 p.Research output: Book/Report › Report › Research › peer-review
File80 Downloads (Pure)