Kompetenceløft af ph.d. vejlederen i en interkulturel virkelighed - Forbedring af praksis og viden omkring supervision af udenlandske ph.d.-studerende.

Description

Projektresumé
Optaget af udenlandske ph.d.-studerende på det teknisk-naturvidenskabelige fakultet er steget markant de seneste 5 år. Mødet mellem de udenlandske ph.d.-studerende og de danske vejledere sætter den danske forskningstilgang, herunder især PBL modellen på AAU, under pres. Der er behov for at nytænke måden at vejlede de ph.d.-studerende på og for at understøtte de udenlandske studerende i at tilegne sig en problemorienteret og mere selvledende og vejlederkritisk tilgang til det at forske. Det er målet med denne kompetenceindsats at afdække de udfordringer, der opstår i det interkulturelle møde mellem vejleder og studerende, for herefter at udvikle, afprøve og vidensdele forskellige værktøjer til at facilitere et bedre samarbejde. Værktøjerne omfatter en række seminarer, workshops og individuelle sparingsforløb for vejlederne, der understøtter dem i at finde nye måder at organisere vejledningen på samt en kursusindsats for de ph.d.-studerende
StatusFinished
Effective start/end date01/09/201101/12/2013