Activities per year
Project Details
Description
Nordisk Ministerråd har i samarbejde med det danske Ministerium for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold iværksat en tværnordisk kortlægning af udfordringer samt eksempler på best practice knyttet til problemstillinger omkring køn, uddannelse og befolkningsstrømme.
Baggrunden for kortlægningen skyldes et ønske om at belyse de særlige udfordringer, som yderområderne i Norden står overfor, med bl.a. ændrede levevilkår, dalende vækst, nedgang i antallet af arbejdspladser (især hvad angår de traditionelle mandefag), centralisering af uddannelsesinstitutioner, affolkning samt faldende børnetal.
Kortlægningen skal afdække udviklingstendenser i Nordens yderområder og præsentere eksempler på eksisterende forskning fra hvert enkelt af de nordiske lande. Kortlægningen har et særligt fokus på betydningen af køn i forhold til skitserede udfordringer og udviklingstendenser.
Baggrunden for kortlægningen skyldes et ønske om at belyse de særlige udfordringer, som yderområderne i Norden står overfor, med bl.a. ændrede levevilkår, dalende vækst, nedgang i antallet af arbejdspladser (især hvad angår de traditionelle mandefag), centralisering af uddannelsesinstitutioner, affolkning samt faldende børnetal.
Kortlægningen skal afdække udviklingstendenser i Nordens yderområder og præsentere eksempler på eksisterende forskning fra hvert enkelt af de nordiske lande. Kortlægningen har et særligt fokus på betydningen af køn i forhold til skitserede udfordringer og udviklingstendenser.
Status | Finished |
---|---|
Effective start/end date | 01/12/2014 → 01/10/2015 |
Fingerprint
Explore the research topics touched on by this project. These labels are generated based on the underlying awards/grants. Together they form a unique fingerprint.
Activities
-
Køn, uddannelse og udkanter
Helene Pristed Nielsen (Lecturer)
3 Jun 2019Activity: Talks and presentations › Talks and presentations in private or public companies
-
EdLab: Uddannelse, køn og urbanisering
Helene Pristed Nielsen (Participant)
3 Jun 2019Activity: Attending an event › Organisation or participation in workshops, courses, or seminars
-
Udvikling i Kystområder
Helene Pristed Nielsen (Participant)
14 Dec 2017Activity: Attending an event › Organisation or participation in workshops, courses, or seminars
Impacts
-
Undervisningsmaterialet MANDELAND til samfundsfag på A- og B-niveau
Stine Thidemann Faber (Participant), Helene Pristed Nielsen (Participant) & Kathrine Bjerg Bennike (Participant)
Impact: Cultural impact
File
Research output
- 4 Report
-
Gender, Education and Population Flows: Summary report on knowledge, cross-Nordic experiences and examples from practice.
Bennike, K. B., Faber, S. T. & Nielsen, H. P., Apr 2016, Nordic Council of Ministers. 54 p. (TemaNord; No. 514).Research output: Book/Report › Report › Commissioned
Open Access -
Køn, uddannelse og befolkningsstrømme: Opsamling af tværnordiske indspil, erfaringer og praksiseksempler
Bennike, K. B., Faber, S. T. & Nielsen, H. P., Apr 2016, Nordic Council of Ministers. 49 p. (TemaNord, Vol. 513).Research output: Book/Report › Report › Commissioned
Open Access -
Place, (In)Equality and Gender: A Mapping of Challenges and Best Practices in Relation to Gender, Education and Population Flows in Nordic Peripheral Areas
Faber, S. T., Nielsen, H. P. & Bennike, K. B., 8 Jul 2015, Copenhagen: Nordic Council of Ministers. 197 p. (TemaNord; No. 558, Vol. 2015).Research output: Book/Report › Report › Research › peer-review
Open Access