Activities per year
Project Details
Description
En af de største ledelsesudfordringer i moderne virksomheder og organisationer er at håndtere uundgåelige, komplekse paradokser i virksomheden, hvor ledelse ikke alene om at træffe en beslutninger, der løser problemer, men om at navigere mellem modsatrettede hensyn, som man ikke kan prioritere sig ud af.
I forhold til både paradoksforskningen og praksis i organisationer og virksomheder er Forsvaret, som er den empiriske basis i dette projekt, en meget interessant case, fordi det er i forskningsmæssig og praktisk sammenhæng er unikt, at paradokstænkning og kompleksitetshåndtering har været en integreret del af Forsvarets ledelsesgrundlag, ledelse og ledelsesudvikling gennem 10 år. Forsvaret er samtidigt en radikal eller ekstrem case, hvor forhold og fænomener, der også er relevante for paradoksledelse i andre kontekster og organisationstyper, bliver sat på spidsen og træder tydeligt frem.
Arbejde med paradokser kræver imidlertid ikke nye/ændrede kompetencer af lederne, men også af de medarbejdere der skal ”udsættes for” paradoksledelse. Forskning og praksis i Forsvarsakademiet interesserer sig derfor i stigende grad ikke bare for lederes håndtering af paradokser, men også for hvilke konsekvenser – positive som negative – paradoksledelse har for medarbejdere. Netop spørgsmål om relationen mellem ledelse og medarbejdere i paradokstænkning optager også Forsvarsakademiet, hvorfor dette projekt tager udgangspunkt i udforskningen af de følgende spørgsmål:
• Hvordan og hvor meget kan medarbejdere inddrages i paradokshåndtering, uden at det bliver de facto ansvarsforflygtigelse, hvis paradokser overlades til aktører, der har lille råderum, ressourcer eller beslutningskompetence til at navigere i dem? Hvordan reagerer ledere og medarbejdere på dette forhold? Hvad er konsekvenserne i praksis?
• Og hvordan harmonerer paradoksledelse med samling omkring ”higher purpose”, hvis purpose er foranderligt og flertydigt? Hvordan reagerer ledere og medarbejdere på dette forhold? Hvad er konsekvenserne i praksis?
Key findings
Status | Finished |
---|---|
Effective start/end date | 01/12/2019 → 31/12/2022 |
Fingerprint
Activities
-
Unleashing the paradox tiger in practice: Sharing AHA-moments of research-based paradox leadership development in the wild
Rikke Kristine Nielsen (Lecturer)
1 Mar 2024Activity: Talks and presentations › Talks and presentations in private or public companies
-
PREP - ParadoxResearchEducationPractice
Rikke Kristine Nielsen (Participant)
6 Nov 2023 → 9 Nov 2023Activity: Attending an event › Organisation or participation in workshops, courses, seminars, exhibitions or similar
File -
Paradox Practice Track: Research-Practice Panel
Rikke Kristine Nielsen (Panel member), Danielle Bjerre Lyndgaard (Panel member), Garima Sharma (Moderator), Michael Pingel Hansen (Panel member), Natalie Slawinski (Panel member) & Angela Greco (Moderator)
18 Mar 2022Activity: Talks and presentations › Talks and presentations in private or public companies
File
-
Navigating leadership paradox: Engaging paradoxical thinking in practice
Nielsen, R. K., Bévort, F., Henriksen, T. D., Hjalager, A. M. & Lyndgaard, D. B., 24 Jul 2023, De Gruyter. 214 p. (De Gruyter Transformative Thinking and Practice of Leadership and Its Development, Vol. 3).Research output: Book/Report › Book › Research › peer-review
2 Citations (Scopus) -
Exploring the unintended consequences of managerial ‘paradox sharing’ with subordinates and superiors. The case of the Royal Danish Defence
Nielsen, R. K. & Pingel Hansen, M., 4 Jul 2020, p. 1-17. 17 p.Research output: Contribution to conference without publisher/journal › Paper without publisher/journal › Research › peer-review
File118 Downloads (Pure)