Activities per year
Project Details
Description
Gennem innovative projekter i 10 virksomheder skabes ledelsesværktøjer, der ruster ledere til nye ledelses-krav: (1) nærværende ledelse på distancen, dvs. på tværs af geografi og tidszoner, (2) ”ledelse ud af huset”, fx kundedrevet innovation, samskabelse og crowdsourcing, (3) talentfuld talentudvikling – også for andre end ledertalenter, (4) ledelse af digitalt indfødte og frie agenter, (5) dansk ledelse i en global økonomi, (6) nyt KPI: fra passion og purpose til performance.
Layman's description
Projekter efteruddanner ca. 50 ledere i dilemmaledelse.
Key findings
Projektets hovedaktiviteter er følgende:
- En kortlægning og kondensering af de væsentligste ledelsesdilemmaer/-paradokser i nyere, international ledelseslitteratur, hvorved projektet bliver evidensbaseret og får et fagligt forankringspunkt
- Udarbejdelse af en forskningsinspireret, men letlæselig og praktikervenlig hvidbog: ”Ledelsesdilemmaer – hvad kan vi lære af faglitteraturen?”
- En undersøgelse af, hvad der i de 10 case-virksomheder kendetegner god/typisk ledelsespraksis, og hvori ledelsesudfordringer/-dilemmaer består
- Konkrete, innovative udviklings-/interventionsforløb med strategisk forankret action learning i disse virk-somheder. Udviklingsprojekterne afprøver ny ledelsespraksis (især hvordan ledelsesdilemmaer tackles) og skaber dermed en platform for nye ledelsesprincipper (såkaldt ”great practice”).
- Videndeling/-spredning gennem workshops, konferencer, skriftlige og sociale medier mv. til andre virk-somheder og erhvervslivet generelt
- Udarbejdelse af praktiker-guide, dvs. katalog over konkrete værktøjer til håndtering af de afdækkede ledel-sesdilemmaer baseret på praksis i case-virksomhederne og action learning-forløbene
- Debatbog for reflekterende praktikere om nye ledelsesprincipper i en dansk, global økonomi.
- En kortlægning og kondensering af de væsentligste ledelsesdilemmaer/-paradokser i nyere, international ledelseslitteratur, hvorved projektet bliver evidensbaseret og får et fagligt forankringspunkt
- Udarbejdelse af en forskningsinspireret, men letlæselig og praktikervenlig hvidbog: ”Ledelsesdilemmaer – hvad kan vi lære af faglitteraturen?”
- En undersøgelse af, hvad der i de 10 case-virksomheder kendetegner god/typisk ledelsespraksis, og hvori ledelsesudfordringer/-dilemmaer består
- Konkrete, innovative udviklings-/interventionsforløb med strategisk forankret action learning i disse virk-somheder. Udviklingsprojekterne afprøver ny ledelsespraksis (især hvordan ledelsesdilemmaer tackles) og skaber dermed en platform for nye ledelsesprincipper (såkaldt ”great practice”).
- Videndeling/-spredning gennem workshops, konferencer, skriftlige og sociale medier mv. til andre virk-somheder og erhvervslivet generelt
- Udarbejdelse af praktiker-guide, dvs. katalog over konkrete værktøjer til håndtering af de afdækkede ledel-sesdilemmaer baseret på praksis i case-virksomhederne og action learning-forløbene
- Debatbog for reflekterende praktikere om nye ledelsesprincipper i en dansk, global økonomi.
Short title | Ledelses-GPS |
---|---|
Status | Finished |
Effective start/end date | 01/05/2017 → 31/10/2018 |
Collaborative partners
- Copenhagen Business School (Project partner) (lead)
- Network of Corporate Academies (Project partner)
- Center for Human Resource Management (Project partner)
- Institute of Entrepreneurship and Relationship Management (Project partner)
Fingerprint
Explore the research topics touched on by this project. These labels are generated based on the underlying awards/grants. Together they form a unique fingerprint.
Activities
-
Unleashing the paradox tiger in practice: Sharing AHA-moments of research-based paradox leadership development in the wild
Nielsen, R. K. (Lecturer)
1 Mar 2024Activity: Talks and presentations › Talks and presentations in private or public companies
-
PREP - ParadoxResearchEducationPractice
Nielsen, R. K. (Organizer)
6 Nov 2023 → 9 Nov 2023Activity: Attending an event › Organisation or participation in workshops, courses, seminars, exhibitions or similar
File -
Balancer og paradokser i ledelse
Nielsen, R. K. (Lecturer)
19 Jan 2023Activity: Talks and presentations › Talks and presentations in private or public companies
Research output
-
Navigating leadership paradox: Engaging paradoxical thinking in practice
Nielsen, R. K., Bévort, F., Henriksen, T. D., Hjalager, A. M. & Lyndgaard, D. B., 24 Jul 2023, De Gruyter Mouton. 214 p. (De Gruyter Transformative Thinking and Practice of Leadership and Its Development, Vol. 3).Research output: Book/Report › Book › Research › peer-review
3 Citations (Scopus) -
A design-based approach to exploring learning games for managers’ paradox learning
Duus Henriksen, T., Nielsen, R. K. & Bevort, F., Jul 2022, p. 1. 25 p.Research output: Contribution to conference without publisher/journal › Paper without publisher/journal › Research
-
Leveraging Complexity in (Educational) Practice – Exploring the Dynamics of Tame And Wild Paradoxes in an Action Learning Program
Nielsen, R. K., Mogensen, M. (Member of study group) & Duus Henriksen, T. (Member of study group), 19 Mar 2022.Research output: Contribution to conference without publisher/journal › Conference abstract for conference › Research › peer-review
Press/Media
-
Video om deltagende virksomhed i forskningsprojektet 'Ledelses-GPS'
16/05/2018
1 item of Media coverage
Press/Media: Press / Media