(MÆRKK) Markedskommunikation og æstetik

Project Details

Description

Markedskommunikation er den del af virksomhedens eksterne kommunikation, som har salgsfremmende sigte. Dens umiddelbare og typiske fremtrædelsesform er reklamen. Men markedskommunikation er blevet en mere generel kommunikationsform. Den er i stigende omfang forbundet med organisationers interne kommunikation og den forbinder sig i tiltagende grad med alment kulturelle forhold. Desuden afsøger, benytter og udvider den det æstetiske domænes dimensioner og mekanismer i kampen om offentlig opmærksomhed. Forskningsprojektet undersøger implikationerne af denne kommunikationsform i følgende henseender: a. Sammenbindingen af intern og ekstern kommunikation, dvs. markedsføringen overfor offentlighed og potentielle kunder på den ene side og ansatte på den anden; b: æstetiseringen af vareverdenen, værdier og identiteter og denne æstetiserings samsvar i offentlighed, organisations- og privatsfære. I den forbindelse er det ambitionen at udvikle en forståelse af markedskommunikationens æstetik, som vægter samspillet mellem æstetik, kulturel betydning og kognitiv virkning.
StatusFinished
Effective start/end date04/10/200431/07/2006

Activities

  • 2 Talks and presentations in private or public companies
  • 1 Conference organisation or participation
  • 1 Organisation or participation in workshops, courses, or seminars

Smag på Iværksætteri Studentervæksthus Aarhus: Viral markedsføring

Jørgen Riber Christensen (Lecturer)
20 Nov 2013

Activity: Talks and presentationsTalks and presentations in private or public companies

Multimodal emergens som kommunikativt og æstetisk udtryk

Anders Bonde (Lecturer)
29 Nov 2012

Activity: Talks and presentationsTalks and presentations in private or public companies

6th International Conference on Multimodality

Anders Bonde (Participant)
22 Aug 201224 Aug 2012

Activity: Attending an eventConference organisation or participation

Projects

Bogserie: Filmanalyse, TV-analyse og Analyse af transmedier.

Christensen, J. R., Sørensen, A. S., Birger Langkjær, B., Graham, B. R., Agger, G. M., Philipsen, H., Haastrup, H. K., Nielsen, J. I., Rygaard, J., Povlsen, K. K., Hansen, K. T., Gemzøe, L. S., Hartvigson, N. H., Hansen, O. E., Cristoffanini, P. R., Lauridsen, P. S., Allingham, P., Christiansen, S. L., Simonsen, T. M., Grodal, T. K., Hansen, L. H., Madsen, K. H. & Hartvigson, N. H.

01/09/201431/12/2019

Project: Research

Research Output

  • 1 Anthology
  • 1 Book chapter
  • 1 Literature review
  • 1 Net publication - Internet publication

Køn og seksualitet i reklamer

Christensen, J. R., 1 Mar 2012

Research output: Other contributionNet publication - Internet publicationEducation

Neverland: Peter Pan Prequel

Christensen, J. R., 2012, In : Kulturkapellet : tidsskrift for kunst- og kulturformidling. 1 p.

Research output: Contribution to journalLiterature review

Virale reklamevideoer: Transgression, markedsføring og sociale medier

Christensen, J. R. & Hansen, O. E., 2012, Reklame - eller hvordan sætter man sving i bevidstheden?. Stigel, J. (ed.). Aarhus: Systime Academic, p. 203-231 29 p. (MÆRKK – Æstetik og Kommunikation).

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review