Projects per year
Project Details
Description
Projektet vil undersøge, hvordan samforskning i og om SOSU-uddannelse kan kvalificere uddannelsernes vidensgrundlag samt måden hvorpå både SOSU-verdenen og omverdenen italesætter og betragter SOSU-uddannelse. Antagelsen er, at SOSU-uddannelser kan opnå en øget professionalisering gennem udforskning af de logikker, SOSU-uddanneres praksis hviler på, og de fortællinger, de har om SOSU-uddannelse. Derved kan SOSU-uddannere blive aktive udviklere af SOSU-uddannelse.
Projektet søger desuden at skabe mere sammenhæng på tværs af SOSU-uddannelsernes to læringsarenaer; skole og oplæring. Det er håbet, at den fælles udforskning udvikler et inter-organisatorisk sprog om SOSU-uddannelse og den viden, SOSU-uddannere anvender og tillægger værdi.
Ved at udforske, hvordan der kan oparbejdes inter-organisatorisk kapacitet til at indkredse feltets logikker om SOSU-uddannelse, undersøger projektet SOSU-feltets muligheder og udfordringer i at arbejde forskningsinformeret. Herunder hvordan både praksis’ og forskers opfattelse af værdifuld viden og forskning udvikles gennem den fælles udforskning - og hvordan mødet mellem forskellige former for viden åbner eller lukker for handlemuligheder i SOSU-feltet.
Dette vil give indsigt i, hvilken viden og -udvikling, SOSU-uddannelserne kan få gavn af.
I projektet undersøges forskningsspørgsmålene:
- Hvilke fortællinger hersker om SOSU-uddannelse blandt SOSU-uddannere på tværs af skole og oplæring?
- Hvordan kan en fælles, forskningsinformeret udforskning af disse fortællinger skabe sammenhæng i SOSU-uddannelsernes to læringskontekster?
- Hvordan kan samforskning kvalificere både praksis og forskning i og på SOSU-uddannelserne?
Som underspørgsmål undersøges:
- Hvilke former for viden har SOSU-uddannelserne brug for, for at kunne fortælle sig professionelt frem?
- Kan et fælles sprog for SOSU-uddannelse hjælpe med at kvalificere uddannelsernes vidensgrundlag, kvalitet og omdømme?
Projektet søger desuden at skabe mere sammenhæng på tværs af SOSU-uddannelsernes to læringsarenaer; skole og oplæring. Det er håbet, at den fælles udforskning udvikler et inter-organisatorisk sprog om SOSU-uddannelse og den viden, SOSU-uddannere anvender og tillægger værdi.
Ved at udforske, hvordan der kan oparbejdes inter-organisatorisk kapacitet til at indkredse feltets logikker om SOSU-uddannelse, undersøger projektet SOSU-feltets muligheder og udfordringer i at arbejde forskningsinformeret. Herunder hvordan både praksis’ og forskers opfattelse af værdifuld viden og forskning udvikles gennem den fælles udforskning - og hvordan mødet mellem forskellige former for viden åbner eller lukker for handlemuligheder i SOSU-feltet.
Dette vil give indsigt i, hvilken viden og -udvikling, SOSU-uddannelserne kan få gavn af.
I projektet undersøges forskningsspørgsmålene:
- Hvilke fortællinger hersker om SOSU-uddannelse blandt SOSU-uddannere på tværs af skole og oplæring?
- Hvordan kan en fælles, forskningsinformeret udforskning af disse fortællinger skabe sammenhæng i SOSU-uddannelsernes to læringskontekster?
- Hvordan kan samforskning kvalificere både praksis og forskning i og på SOSU-uddannelserne?
Som underspørgsmål undersøges:
- Hvilke former for viden har SOSU-uddannelserne brug for, for at kunne fortælle sig professionelt frem?
- Kan et fælles sprog for SOSU-uddannelse hjælpe med at kvalificere uddannelsernes vidensgrundlag, kvalitet og omdømme?
Status | Active |
---|---|
Effective start/end date | 01/09/2024 → 31/08/2027 |
Projects
- 1 Active
-
Developing the organizational capacity for research-informed work in social and healthcare education,
Thomassen, A. O. (PI) & Larsen, A. O. (Project Participant)
01/04/2024 → 01/07/2026
Project: Research