Activities per year
Project Details
Description
The governance of parenting appears to be characterised by an increasingly interventionist approach. Based on an identification of a series of cultural shifts, this project investigates how state-endorsed views on parenting are currently transmitted through various techniques; such as new policies, programs and campaigns targeting alleged incompetences and insecurities of parents of today; and through the implementation of educative programs in Danish municipalities in order to guide parents to act in certain ways. The project further investigates enactments of parenting; and the social, moral and emotional experiences involved in child rearing in times of enhanced monitoring. Being sensitive towards classed, gendered, generational, ethnic and sexual differences, the project sets out to unravel the complexities, contradictions and distinct features of the current parenting culture and unfold how the widened governance of parenting may impact on, and produce inequalities between, parents.
Layman's description
De senere år er der fra politisk hold kommet et stigende fokus på forældreskabet, og på hvilke kompetencer og pligter forældre forventes at have i dagens samfund. Dette projekt undersøger de fremherskende forventninger til opdragelsespraksisser, og måden hvorpå forældre i dag bliver mødt med forskellige typer af forventninger og krav; dels i form af nye politiske tiltag, der sigter mod at løfte kompetencer og udbedre angivelige usikkerheder hos nutidens forældre; dels via forsøg på at få forældre til at ændre adfærd ved hjælp af politisk ’nudging’ eller via implementering af universelle forældrekurser i landets kommuner, der skal hjælpe forældre til at udvikle sig og guide dem til at handle på bestemte måder. Udover at undersøge de normative forventninger til familier og forældre, som disse viser sig både i den politiske og offentlige debat og i forskellige institutionelle kontekster, undersøger projektet normer og praksisser blandt danske forældre, og deres sociale, moralske og emotionelle oplevelser af at skulle drage omsorg for og opdrage børn i en tid kendetegnet ved øget bevågenhed samt nye forventninger og krav.
Acronym | PARENT |
---|---|
Status | Active |
Effective start/end date | 01/09/2021 → 31/08/2025 |
Funding
- Independent Research Fund Denmark | Social Sciences: DKK2,880,000.00
Keywords
- Parenting and parenthood
- Sociology of the family
- Social politics
- Social inequalities
- Governance
- Everyday life
Fingerprint
Explore the research topics touched on by this project. These labels are generated based on the underlying awards/grants. Together they form a unique fingerprint.
Activities
-
The 11th ESFR ConferenceFamily Life – Troubling Family Relations and Practices
Stine Thidemann Faber (Participant) & Anne Hovgaard Jørgensen (Participant)
14 Jun 2023 → 16 Jun 2023Activity: Attending an event › Conference organisation or participation
-
Forældreskab og grænseløshed
Stine Thidemann Faber (Lecturer)
6 Jun 2023Activity: Talks and presentations › Talks and presentations in private or public companies
-
Nordic Challenges and Identities: Pasts, Presents, Futures
Stine Thidemann Faber (Participant) & Anne Hovgaard Jørgensen (Participant)
24 May 2023 → 26 May 2023Activity: Attending an event › Conference organisation or participation
Research output
- 1 Journal article
-
”Graviditeten er formentlig den mest betydningsfulde periode i barnets liv”: Om almengørelsen samt intensiveringen af det tidlige forebyggende arbejde og nye former for ansvarliggørelse af forældre
Faber, S. T. & Jørgensen, A. H., 2023, (Accepted/In press) In: Dansk Pædagogisk Tidsskrift. 15 p.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review