Service management og marketing i finanssektoren

  • Bukh, Per Nikolaj (PI)
  • Mols, Niels Peter (PI)
  • Nielsen, Jørn Flohr (CoI)
  • Blenker, Per (CoI)

Project Details

Description

Op igennem 1990'erne ændrede den finansielle sektor i Danmark sig. Fra at være en branche i stabile, regulerede omgivelser, udfordredes man nu både af konkurrence fra andre typer af inden- og udenlandske virksomheder samt af krævende kunder. Det betød for det første en udfordring for virksomhedernes ledelse; ikke mindst i de større børsnoterede virksomheder, hvis ejerkreds omfatter udenlandske investorer. For det andet repræsenterer det stigende indtjeningskrav en udfordring for økonomi- eller regnskabsafdelingen, som skal levere den omkostningsinformation, der er nødvendig for den ledelsesmæssige beslutningstagen.

I perioden 1997 til 1999 blev der gennemført forskningsprojekter med henblik på at øge forståelsen for samspillet mellem finansielle servicevirksomheders markedsorienterede aktiviteter og deres organisering, økonomistyring og ledelse. Projekterne var empirisk forankrede og oftest tværdisciplinære. Blandt forskningsområderne kan nævnes positioneringsanalyser af danske storbanker, anvendelsen af aktivitetsbaseret økonomistyring i den finansielle sektor, segmentering af det europæiske marked for cash management ydelser, samt loyalitet og servicekvalitet.
StatusFinished
Effective start/end date01/01/199731/12/2009

Projects

Investor relations og børsprospekter

Bukh, P. N., Nielsen, C. & Gormsen, P.

01/01/200031/01/2010

Project: Research

Research Output

  • 9 Journal article
  • 1 Book chapter
  • 1 Working paper

A comparative study of source loyalty in the European financial services market

Mols, N. P., Andersen, P. H., Birks, D. & Bukh, P. N., 2000, In : Journal of Financial Services Marketing. 4, 3, p. 220-231 12 p.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Barriers to customer-oriented control in financial services

Nielsen, J. F., Bukh, P. N. & Mols, N. P., 2000, In : International Journal of Service Industry Management. 11, 3, p. 269-286 18 p.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

11 Citations (Scopus)

Micro- and macro-segmentation of the European market for financial services

Mols, N. P., Bukh, P. N. & Birks, D., 2000, In : Journal of Targeting, Measurement and Analysis for Marketing. 8, 3, p. 276-293 18 p.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review