Project Details

Description

Forskningsprojektets sigte er at bidrage med et nuanceret trafiksociologisk indblik i de unges mobilvaner i praksis. Hvordan anvender unge mobiltelefoner, mens de er på farten og hvilke normative opfattelser knytter der sig til det både at være fysisk og virtuelt mobil samtidigt? Hvilke rammefortolkninger knytter de unge an til og hvilke risikoopfattelser kommer til udtryk i forbindelse hermed? Forskningsprojektet er baseret på et casestudie med udgangspunkt i eleverne i en 1.G. klasse i København. Der anvendes metodekombination bestående af cycle-a-long med elever, interviews, brug af videooptagelser til at fremme refleksioner, elevers egne observationer i trafikken vha. billeder, tællinger med mere og deres refleksioner over egne observationer i faciliteret klasserumsdialog. Studiet skal bidrage med nuanceret trafiksociologisk viden om de unges mobilpraksis og trafiksikkerhedsmæssig betydning heraf.
StatusFinished
Effective start/end date01/06/201701/03/2020

Collaborative partners

  • Zahles Gymnasieskole