5, Lærestykke: Proceskonsulentens minimalfunktion

    Research output: Contribution to journalJournal articleCommunication

    Abstract

    Konsultantsystemer kan stille meget forskellige krav til en proceskonsulent. Højt angst- eller konfliktniveau, udpræget rådvildhed eller hemmelighedskræmmeri, og meget andet, kan nødvendiggøre en intens, markant og vedholdende konsulentindsats.
    Baseret på en selvoplevet case tegner artiklen billedet af en særdeles tilbagetrukken, dvs. bevidst minimalistisk, og dog (ifølge forfatteren) værdiskabende konsulentfunktion. De særlige konsultantkarakteristika, der ses som baggrund for den minimalistiske konsulentindsats beskrives som: (1) Højt opgaverelateret kompetenceniveau i konsultantsystemet; (2) Lavt interessekonfliktpotentiale blandt systemmedlemmerne; (3) Et tidsbegrænset konsultantsystem oprettet med henblik på løsning af én given arbejdsopgave. Disse særlige konsultantkarakteristika beskrives som mulig forudsætning for et højt niveau af produktiv kollektiv selvledelse. Artiklen præsenterer uformelle observationsdata, der viser, at denne kollektive selvledelse på uheldig vis kan blive forstyrret ved en mere-end-minimalistisk konsulentindsats.
    Følgende aktivitetsformer beskrives som ingredienserne i ’konsulentens minimalfunktion’: (1) Klar kontraktering; (2) Mulig sekretærfunktion; (3) Tilbagelænet procesfacesfacilitering; (4) Strategisk dosering af pauser med henblik på at fremkalde ’processuelle gearskift’ i konsultantsystemets kollektivt selvledede arbejdsforløb.
    Original languageDanish
    JournalErhvervspsykologi : tidsskrift om udvikling, dialog, ledelse, organisation
    Volume17
    Issue number2
    Pages (from-to)17
    Number of pages2
    ISSN1602-9968
    Publication statusPublished - 2019

    Cite this