TY - RPRT
T1 - 9. klasse på efterskole
T2 - Fem udfordringer til udvikling af efterskolernes 9. klasse
AU - Juul, Tilde Mette
AU - Madsen, Cina Celia
AU - Damgård, Camilla Bjerre
AU - Sørensen, Niels Ulrik
AU - Havelund, Mikkel
PY - 2014/9/15
Y1 - 2014/9/15
N2 - Forandringer på den uddannelsespolitiske scene i forhold til både grundskoleområdet og ungdomsuddannelserne aktualiserer spørgsmålet om, hvordan 9. klasse kan udvikles og komme til at spille en endnu større rolle på efterskolerne. Derfor har Efterskoleforeningen igangsat et større udviklings- og forskningsprojekt, der sigter mod at udvikle 9. klasse på efterskolerne, for derved at overføre de gode resultater, som skabes i 10. klasse til 9. klasse og for at styrke den generelle overgang mellem grundskole og ungdomsuddannelse. På den måde skal projektet bidrage til at øge værdien af den samfundsmæssige investering, som ligger i efterskolerne, men samtidig også udnytte det ”eksperimentelle rum”, der ligger i, at efterskolerne som frie kostskoler har betydelige frihedsgrader i forhold til at tilrettelægge undervisningen, så længe den står mål med undervisningen i folkeskolen. I denne rapport undersøges det, hvordan 9. klasse på efterskolerne kan styrkes med henblik på at forbedre 9. klasseelevernes overgang til og gennemførelse af en ungdomsuddannelse samtidig med at efterskolen bevarer sine særlige dannelsesidealer og udnytter sine frihedsgrader. Dette videngrundlag bliver brugt af efterskoleforeningen til at igangsætte uddannelseseksperimenter i 9. klasser med afsæt i kortlægning af praksis på udvalgte efterskoler med høj overgangs- og gennemførelsesrate – både for elever fra uddannelsesfremmede og uddannelsesstærke hjem samt mere generelt at skabe en eksperimenterende kultur på efterskolerne.
AB - Forandringer på den uddannelsespolitiske scene i forhold til både grundskoleområdet og ungdomsuddannelserne aktualiserer spørgsmålet om, hvordan 9. klasse kan udvikles og komme til at spille en endnu større rolle på efterskolerne. Derfor har Efterskoleforeningen igangsat et større udviklings- og forskningsprojekt, der sigter mod at udvikle 9. klasse på efterskolerne, for derved at overføre de gode resultater, som skabes i 10. klasse til 9. klasse og for at styrke den generelle overgang mellem grundskole og ungdomsuddannelse. På den måde skal projektet bidrage til at øge værdien af den samfundsmæssige investering, som ligger i efterskolerne, men samtidig også udnytte det ”eksperimentelle rum”, der ligger i, at efterskolerne som frie kostskoler har betydelige frihedsgrader i forhold til at tilrettelægge undervisningen, så længe den står mål med undervisningen i folkeskolen. I denne rapport undersøges det, hvordan 9. klasse på efterskolerne kan styrkes med henblik på at forbedre 9. klasseelevernes overgang til og gennemførelse af en ungdomsuddannelse samtidig med at efterskolen bevarer sine særlige dannelsesidealer og udnytter sine frihedsgrader. Dette videngrundlag bliver brugt af efterskoleforeningen til at igangsætte uddannelseseksperimenter i 9. klasser med afsæt i kortlægning af praksis på udvalgte efterskoler med høj overgangs- og gennemførelsesrate – både for elever fra uddannelsesfremmede og uddannelsesstærke hjem samt mere generelt at skabe en eksperimenterende kultur på efterskolerne.
KW - efterskole
KW - 9. klasse
KW - overgang mellem grundskole og ungdomsuddannelse
KW - Uddannelsesvejledning
KW - Dannelse
KW - samvær
KW - fællesskaber
KW - lærer-elev relationer
UR - https://www.cefu.dk/emner/videnskabelige-publikationer/videnskabelige-publikationer/9-klasse-paa-efterskolen.aspx
M3 - Rapport
BT - 9. klasse på efterskole
PB - Center for Ungdomsforskning og DAMVAD
ER -