A view on the development of Relative Clauses in Danish

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Abstract

Undersøgelser har vist, at børn med sprogforstyrrelser har betydelige problemer med at tilegne sig objekt-relative sætninger i modsætnig til subjekt-relative (Schriefers, Friederici & Kuehn, 1995; Håkansson & Hansson, 1998; Friedmann & Novogrodsky, 2004, among others). I denne undresøglese studeres dansk børns forståelse og frembringelse af subjekt- og objekt-relative sætninger ved hjælp af to forsøgsparadigmer: a) en opgave, hvor billeder skal matces og b) en opgave, hvor frembringelse af en sætning udløses. Deltagerne var 161 normale, etsprogede dansktalende børn i alderen 5-13 år og 20 dansktalende voksne. For begge grupper var objekt-relative sætninger vanskeligere at opfatte og frembringe end subjekt-relative. Undersøgelsen viste, at objekt-relative sætninger især er vanskelige at frembringe, selv om børn ret tidligt kan forstå dem. Voksne undgår også tit at bruge objekt-relative sætninger og anvender ofte passivkonstruktioner i stedet, men dog sjældnere end de 5-årige børn. Resultaterne er en udfordring til modningshypotesen og kan have konsekvenser for behandling af børn med sprogforstyrrelser.
Original languageEnglish
Title of host publicationBørnesprog : Fra 12. Nordiske Symposium om Børnesprogsforskning
EditorsHans Vejleskov
Number of pages6
PublisherForlaget UCC
Publication date2010
Pages40-46
ISBN (Print)9788791786334
Publication statusPublished - 2010
Event12. Nordiske Symposium om Børnesprogsforskning - København, Denmark
Duration: 6 Nov 20097 Nov 2009

Conference

Conference12. Nordiske Symposium om Børnesprogsforskning
Country/TerritoryDenmark
CityKøbenhavn
Period06/11/200907/11/2009

Cite this