Abstract

Nærværende rapport udgør dokumentation af den første fase af forskningsprojektet ABS - Arkitektonisk kvalitet i fremtidens læringsrum på universitetet. Denne fase af forskningsprojektet betragtes som et pilotstudie, der dels skal kvalificere den metodiske og praktiske tilgang samt danne ramme for projektets videre forskning på baggrund af de foreløbige konklusioner,
der drages i dette studie.
Af ressourcemæssige årsager bygger dette pilotstudie på en begrænset mængde kvalitativ samt kvantitativ empiri og herigennem vidensdannelse omkring brug af læringsrum på universiteterne.
Således eftervises forskningsprojektets hypoteser om, at den fysiske kontekst er af betydning for læringssituationen i den pågældende fysiske kontekst, samt at der dermed er forskel på læringssituationen i de to fysiske kontekster, der danner genstand for empiri-indsamlingen i dette studie.
Dog har den fysiske kontekst ikke alene af betydning for læringssituationen, idet både den sociale kontekst, lovgivning og regler samt curriculum eksempelvis også er af stor betydning for brugen af den pågældende fysiske kontekst.
Pilotstudiets dataindsamling udgør dermed ikke tilstrækkeligt grundlag til at kunne angive entydige sammenhænge mellem den fysiske kontekst og
læringssituationen i den pågældende fysiske kontekst. Dog vil den anvendte metode kunne benyttes i videre forskning på baggrund af ovenstående foreløbige konklusioner, og hvor eksempelvis den sociale kontekst, lovgivning og regler samt curriculum holdes konstant, mens der undersøges forskellige
fysiske kontekster. Ligeledes danner dette pilotstudie baggrund for videre metodemæssig forskning, i forhold til at kunne udvide dataindsamlingen og dermed kvantificere de foreløbige konklusioner.

Original languageDanish
PublisherInstitut for Arkitektur og Medieteknologi
Number of pages41
ISBN (Electronic)1603-6204
Publication statusPublished - 1 Feb 2012
SeriesA&D Files
Volume56

Cite this

Christensen, C. B., Harder, H., Knudstrup, M-A., Brorson Fich, L., Jensen, R. L., & Jensen, L. M. (2012). ABS – Arkitektonisk kvalitet i fremtidens læringsrum på universitetet: Fase 1. Institut for Arkitektur og Medieteknologi. A&D Files, Vol.. 56
Christensen, Cecilie Breinholm ; Harder, Henrik ; Knudstrup, Mary-Ann ; Brorson Fich, Lars ; Jensen, Rasmus Lund ; Jensen, Lise Mellergaard. / ABS – Arkitektonisk kvalitet i fremtidens læringsrum på universitetet : Fase 1. Institut for Arkitektur og Medieteknologi, 2012. 41 p. (A&D Files, Vol. 56).
@book{5103399b25284119b49604d91195e5f2,
title = "ABS – Arkitektonisk kvalitet i fremtidens l{\ae}ringsrum p{\aa} universitetet: Fase 1",
abstract = "N{\ae}rv{\ae}rende rapport udg{\o}r dokumentation af den f{\o}rste fase af forskningsprojektet ABS - Arkitektonisk kvalitet i fremtidens l{\ae}ringsrum p{\aa} universitetet. Denne fase af forskningsprojektet betragtes som et pilotstudie, der dels skal kvalificere den metodiske og praktiske tilgang samt danne ramme for projektets videre forskning p{\aa} baggrund af de forel{\o}bige konklusioner, der drages i dette studie. Af ressourcem{\ae}ssige {\aa}rsager bygger dette pilotstudie p{\aa} en begr{\ae}nset m{\ae}ngde kvalitativ samt kvantitativ empiri og herigennem vidensdannelse omkring brug af l{\ae}ringsrum p{\aa} universiteterne. S{\aa}ledes eftervises forskningsprojektets hypoteser om, at den fysiske kontekst er af betydning for l{\ae}ringssituationen i den p{\aa}g{\ae}ldende fysiske kontekst, samt at der dermed er forskel p{\aa} l{\ae}ringssituationen i de to fysiske kontekster, der danner genstand for empiri-indsamlingen i dette studie. Dog har den fysiske kontekst ikke alene af betydning for l{\ae}ringssituationen, idet b{\aa}de den sociale kontekst, lovgivning og regler samt curriculum eksempelvis ogs{\aa} er af stor betydning for brugen af den p{\aa}g{\ae}ldende fysiske kontekst. Pilotstudiets dataindsamling udg{\o}r dermed ikke tilstr{\ae}kkeligt grundlag til at kunne angive entydige sammenh{\ae}nge mellem den fysiske kontekst og l{\ae}ringssituationen i den p{\aa}g{\ae}ldende fysiske kontekst. Dog vil den anvendte metode kunne benyttes i videre forskning p{\aa} baggrund af ovenst{\aa}ende forel{\o}bige konklusioner, og hvor eksempelvis den sociale kontekst, lovgivning og regler samt curriculum holdes konstant, mens der unders{\o}ges forskellige fysiske kontekster. Ligeledes danner dette pilotstudie baggrund for videre metodem{\ae}ssig forskning, i forhold til at kunne udvide dataindsamlingen og dermed kvantificere de forel{\o}bige konklusioner.",
keywords = "Adf{\ae}rdsstudier, L{\ae}ringsrum, Fysiske rammer, Indeklima, Evidensbaseret Design",
author = "Christensen, {Cecilie Breinholm} and Henrik Harder and Mary-Ann Knudstrup and {Brorson Fich}, Lars and Jensen, {Rasmus Lund} and Jensen, {Lise Mellergaard}",
year = "2012",
month = "2",
day = "1",
language = "Dansk",
publisher = "Institut for Arkitektur og Medieteknologi",

}

Christensen, CB, Harder, H, Knudstrup, M-A, Brorson Fich, L, Jensen, RL & Jensen, LM 2012, ABS – Arkitektonisk kvalitet i fremtidens læringsrum på universitetet: Fase 1. A&D Files, vol. 56, Institut for Arkitektur og Medieteknologi.

ABS – Arkitektonisk kvalitet i fremtidens læringsrum på universitetet : Fase 1. / Christensen, Cecilie Breinholm; Harder, Henrik; Knudstrup, Mary-Ann; Brorson Fich, Lars; Jensen, Rasmus Lund; Jensen, Lise Mellergaard.

Institut for Arkitektur og Medieteknologi, 2012. 41 p. (A&D Files, Vol. 56).

Research output: Book/ReportReportResearch

TY - RPRT

T1 - ABS – Arkitektonisk kvalitet i fremtidens læringsrum på universitetet

T2 - Fase 1

AU - Christensen, Cecilie Breinholm

AU - Harder, Henrik

AU - Knudstrup, Mary-Ann

AU - Brorson Fich, Lars

AU - Jensen, Rasmus Lund

AU - Jensen, Lise Mellergaard

PY - 2012/2/1

Y1 - 2012/2/1

N2 - Nærværende rapport udgør dokumentation af den første fase af forskningsprojektet ABS - Arkitektonisk kvalitet i fremtidens læringsrum på universitetet. Denne fase af forskningsprojektet betragtes som et pilotstudie, der dels skal kvalificere den metodiske og praktiske tilgang samt danne ramme for projektets videre forskning på baggrund af de foreløbige konklusioner, der drages i dette studie. Af ressourcemæssige årsager bygger dette pilotstudie på en begrænset mængde kvalitativ samt kvantitativ empiri og herigennem vidensdannelse omkring brug af læringsrum på universiteterne. Således eftervises forskningsprojektets hypoteser om, at den fysiske kontekst er af betydning for læringssituationen i den pågældende fysiske kontekst, samt at der dermed er forskel på læringssituationen i de to fysiske kontekster, der danner genstand for empiri-indsamlingen i dette studie. Dog har den fysiske kontekst ikke alene af betydning for læringssituationen, idet både den sociale kontekst, lovgivning og regler samt curriculum eksempelvis også er af stor betydning for brugen af den pågældende fysiske kontekst. Pilotstudiets dataindsamling udgør dermed ikke tilstrækkeligt grundlag til at kunne angive entydige sammenhænge mellem den fysiske kontekst og læringssituationen i den pågældende fysiske kontekst. Dog vil den anvendte metode kunne benyttes i videre forskning på baggrund af ovenstående foreløbige konklusioner, og hvor eksempelvis den sociale kontekst, lovgivning og regler samt curriculum holdes konstant, mens der undersøges forskellige fysiske kontekster. Ligeledes danner dette pilotstudie baggrund for videre metodemæssig forskning, i forhold til at kunne udvide dataindsamlingen og dermed kvantificere de foreløbige konklusioner.

AB - Nærværende rapport udgør dokumentation af den første fase af forskningsprojektet ABS - Arkitektonisk kvalitet i fremtidens læringsrum på universitetet. Denne fase af forskningsprojektet betragtes som et pilotstudie, der dels skal kvalificere den metodiske og praktiske tilgang samt danne ramme for projektets videre forskning på baggrund af de foreløbige konklusioner, der drages i dette studie. Af ressourcemæssige årsager bygger dette pilotstudie på en begrænset mængde kvalitativ samt kvantitativ empiri og herigennem vidensdannelse omkring brug af læringsrum på universiteterne. Således eftervises forskningsprojektets hypoteser om, at den fysiske kontekst er af betydning for læringssituationen i den pågældende fysiske kontekst, samt at der dermed er forskel på læringssituationen i de to fysiske kontekster, der danner genstand for empiri-indsamlingen i dette studie. Dog har den fysiske kontekst ikke alene af betydning for læringssituationen, idet både den sociale kontekst, lovgivning og regler samt curriculum eksempelvis også er af stor betydning for brugen af den pågældende fysiske kontekst. Pilotstudiets dataindsamling udgør dermed ikke tilstrækkeligt grundlag til at kunne angive entydige sammenhænge mellem den fysiske kontekst og læringssituationen i den pågældende fysiske kontekst. Dog vil den anvendte metode kunne benyttes i videre forskning på baggrund af ovenstående foreløbige konklusioner, og hvor eksempelvis den sociale kontekst, lovgivning og regler samt curriculum holdes konstant, mens der undersøges forskellige fysiske kontekster. Ligeledes danner dette pilotstudie baggrund for videre metodemæssig forskning, i forhold til at kunne udvide dataindsamlingen og dermed kvantificere de foreløbige konklusioner.

KW - Adfærdsstudier

KW - Læringsrum

KW - Fysiske rammer

KW - Indeklima

KW - Evidensbaseret Design

M3 - Rapport

BT - ABS – Arkitektonisk kvalitet i fremtidens læringsrum på universitetet

PB - Institut for Arkitektur og Medieteknologi

ER -

Christensen CB, Harder H, Knudstrup M-A, Brorson Fich L, Jensen RL, Jensen LM. ABS – Arkitektonisk kvalitet i fremtidens læringsrum på universitetet: Fase 1. Institut for Arkitektur og Medieteknologi, 2012. 41 p. (A&D Files, Vol. 56).