Accelereret læring ved overførsel af tavs viden i Global Produktion

Erik Skov Madsen, Jens Ove Riis, Brian Vejrum Sørensen

    Research output: Contribution to conference without publisher/journalPaper without publisher/journalResearchpeer-review

    778 Downloads (Pure)

    Abstract

    Videndeling og videnudvikling bliver en vigtig konkurrenceparameter i fremtidens industrivirksomhed og ikke mindst i forbindelse med etablering og drift af fabrikker rundt omkring i verden. Studier i tre case-virksomheder af udflytning af produktion har bekræftet, at især overførsel af tavs viden - både individuel og kollektiv - udgør en særlig udfordring.

    Naturen af tavs viden bevirker, at den kun kan iagttages i handling. Vi vil fremlægge en model til at beskrive de forskellige aktiviteter, der foregår i forbindelse med drifts­opga­ver i produktion, med særlig fokus på "ikke-normal" drift. Modellen giver grundlag for at identificere vanskelige situationer, hvor individuelle og kollektive reaktions­mønstre kan trænes. Til brug for en styrket håndtering af tavs viden ved udflytning af produktion præsenteres en model, der knytter sådanne vanskelige situationer og reak­tionsmønstre sammen med støttende rammer og virkemidler placeret i en kontekst bestemt af bl.a. motivation og evne til at lære nye ting hos nye medarbejdere. Modellen diskuteres på basis af undersøgelser i litteraturen og af de tre case-studier, herunder dens anvendelse både til on-line refleksion og eksperimentering og til off-line simulering og gennem­spilning af vanskelige situationer. Endvidere placeres modellen i en trinvis opbygning af medarbejderes kompetencer. Der argumenteres for, at modellen kan skabe ramme om en accelereret læring ved overførsel af tavs viden i global produktion.

    Original languageDanish
    Publication date2007
    Number of pages23
    Publication statusPublished - 2007
    EventLedelse fra viden til handling - Aarhus, Denmark
    Duration: 10 Dec 200711 Dec 2007
    Conference number: II

    Conference

    ConferenceLedelse fra viden til handling
    NumberII
    Country/TerritoryDenmark
    CityAarhus
    Period10/12/200711/12/2007

    Cite this