Adolescent Under Construction: An exploration of how virtual reality can be used to teach social and daily living skills to children and adolescents diagnosed with Autism Spectrum Disorder

Research output: PhD thesis

657 Downloads (Pure)

Abstract

Autisme Spektrum Forstyrrelse (ASF) er en udviklingsforstyrrelse karakteriseret ved afvigelser i sociale evner og hverdagsfærdigheder. Personer diagnostiseret med ASF er ofte afhængige af støtte fra forældre eller sociale ydelser,
selv i voksenlivet.
Virtuelle miljøer har vist potentiale til at hjælpe børn og unge med ASF til at udvikle en række sociale evner og hverdagsfærdigheder. Kun få studier har imidlertid undersøgt, hvordan den nye generation af virtual reality (VR) hardware, som registrerer bevægelse i alle retninger, kan hjælpe førnævntemålgruppe med at udvikle de basale færdigheder, der kræves for at kunne leve et selvstændigt voksenliv.
I denne ph.d.-afhandling undersøger jeg, hvordan lærere og psykologer kan anvende den nye generation af VR-udstyr som et værktøj til at hjælpe børn og unge med ASF med at udvikle de færdigheder, der er nødvendige for at leve et selvstændigt voksenliv.
Gennem et tæt samarbejde med lærere og psykologer, som til daglig arbejder med børn og unge diagnostiseret med ASF, har jeg i løbet af dette ph.d.-
projekt designet, udviklet og evalueret en række forskellige VR-applikationer.
Disse VR-applikationer retter sig mod en række sociale situationer og hverdagsituationer som fx at handle ind, krydse en vej, betale med kontanter, vente på
ens tur, dele legetøj, undgå forstyrrende klasseværelsesopførsel og hjælpe dem med deres sociale angst.
Original languageEnglish
Supervisors
  • Serafin, Stefania, Principal supervisor
Publisher
Electronic ISBNs978-87-7210-596-3
Publication statusPublished - 2020

Bibliographical note

PhD supervisor:
Prof. Stefania Serafin, Aalborg University

Cite this