Abstract
Et stigende antal unge under 30 år får ikke en ungdomsuddannelse og har svært ved at etablere sig på arbejdsmarkedet. Der er politisk og forskningsmæssig interesse i at finde ud af, hvad der virker for at hjælpe de unge, men samtidig hermed mangler der dansk forskning, der undersøger de processer disse unge indgår i og den kontekst, som indvirker på processerne. Med poetisk analyse som metode undersøges det i artiklen, hvordan subjektiviteter skabes for unge uden uddannelse og arbejde i processer, som har uddannelse som omdrejningspunkt. Poetisk analyse giver adgang til at udforske nuancer, tvetydigheder og modsætninger i de problemstillinger, der knytter sig til unge uden uddannelse og arbejde, og i artiklen præsenteres evokerende og flerstemmige analyser af de unges subjektiveringsprocesser i den aktuelle beskæftigelsespolitiske kontekst. Analyserne viser, hvordan forskellige former for ’afstand’ virker ind på de unges subjektiveringsprocesser, og hvordan dette sker i samtidige processer af mestring af disse afstande.
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Psyke & Logos |
Volume | 37 |
Issue number | 1 |
Pages (from-to) | 225-247 |
Number of pages | 23 |
ISSN | 0107-1211 |
Publication status | Published - 2016 |