Afværge og erstatningsnatur: Øget brug af kompensation i dansk VVM praksis

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

VVM bygger på forebyggelsesprincippet, hvor undgåelse og minimering af negative indvirkninger på miljøet foretrækkes forud for en kompensation. Formålet med denne artikel er at belyse den øgede brug af kompensation for naturpåvirkninger i VVM af infrastrukturprojekter i det åbne land. Infrastrukturanlæg i form af lineære anlæg (veje, baner og kabler m.v.) har potentielt væsentlige konsekvenser for naturbeskyttelsen som følge af deres geografiske udstrækning i landskabet og den vedvarende udbygning af infrastruktur nationalt. Det være sig fx konsekvenser som fragmentering af habitater, tab af arealer og habitater, barriereeffekt, trafikdrab, forurening og forstyrrelse fra støj. Miljøvurderingen af projekter (VVM) fungerer som ét centralt redskab for naturindsatsen og forebyggelse af såvel direkte, indirekte som kumulative konsekvenser. Ideelt skal miljøvurderingen fungere som et redskab for proaktivt at understøtte de potentielle positive konsekvenser og forebygge negative konsekvenser for miljøet – og hvor kompensation kun overvejes når andre afværgende muligheder er undersøgt. Denne artikel præsenterer en undersøgelse af, hvordan kompensation som afværgeforanstaltning for naturpåvirkninger anvendes i dansk VVM praksis for infrastrukturprojekter. Undersøgelsen viser, hvordan kompensation, primært i form af erstatningsnatur, særligt er kommet i brug i de sidste 15 år og i dag er den næstmest benyttede afværgeforanstaltning. Artiklen bygger på delresultater fra forskningsprojektet »Overvågning i VVM – Naturbeskyttelse og infrastrukturprojekter i Danmark« (Larsen, Kørnøv og Christensen, 2015). Grundlaget er dokumentanalyse
af 67 VVM-redegørelser for danske infrastruktur-projekter, gennemført i perioden 1989-2014. De undersøgte VVM-redegørelser fordeler sig på følgende projekttyper: Veje (44), baner (8), broer og tunneller (5), olie- og gasledninger (5), kabler (4) samt signalsystemer (1), og dækker statslige, regionale og kommunale projekter.
Original languageDanish
JournalTidsskrift for Miljø
Issue number12
Pages (from-to)407-411
Number of pages5
ISSN1603-8398
Publication statusPublished - Dec 2017

Cite this