Afværge og erstatningsnatur: Øget brug af kompensation i dansk VVM praksis

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

VVM bygger på forebyggelsesprincippet, hvor undgåelse og minimering af negative indvirkninger på miljøet foretrækkes forud for en kompensation. Formålet med denne artikel er at belyse den øgede brug af kompensation for naturpåvirkninger i VVM af infrastrukturprojekter i det åbne land. Infrastrukturanlæg i form af lineære anlæg (veje, baner og kabler m.v.) har potentielt væsentlige konsekvenser for naturbeskyttelsen som følge af deres geografiske udstrækning i landskabet og den vedvarende udbygning af infrastruktur nationalt. Det være sig fx konsekvenser som fragmentering af habitater, tab af arealer og habitater, barriereeffekt, trafikdrab, forurening og forstyrrelse fra støj. Miljøvurderingen af projekter (VVM) fungerer som ét centralt redskab for naturindsatsen og forebyggelse af såvel direkte, indirekte som kumulative konsekvenser. Ideelt skal miljøvurderingen fungere som et redskab for proaktivt at understøtte de potentielle positive konsekvenser og forebygge negative konsekvenser for miljøet – og hvor kompensation kun overvejes når andre afværgende muligheder er undersøgt. Denne artikel præsenterer en undersøgelse af, hvordan kompensation som afværgeforanstaltning for naturpåvirkninger anvendes i dansk VVM praksis for infrastrukturprojekter. Undersøgelsen viser, hvordan kompensation, primært i form af erstatningsnatur, særligt er kommet i brug i de sidste 15 år og i dag er den næstmest benyttede afværgeforanstaltning. Artiklen bygger på delresultater fra forskningsprojektet »Overvågning i VVM – Naturbeskyttelse og infrastrukturprojekter i Danmark« (Larsen, Kørnøv og Christensen, 2015). Grundlaget er dokumentanalyse
af 67 VVM-redegørelser for danske infrastruktur-projekter, gennemført i perioden 1989-2014. De undersøgte VVM-redegørelser fordeler sig på følgende projekttyper: Veje (44), baner (8), broer og tunneller (5), olie- og gasledninger (5), kabler (4) samt signalsystemer (1), og dækker statslige, regionale og kommunale projekter.
Original languageDanish
JournalTidsskrift for Miljø
Issue number12
Pages (from-to)407-411
Number of pages5
ISSN1603-8398
Publication statusPublished - Dec 2017

Keywords

    Cite this

    @article{3dac65c7168f4863b27444ccd833704a,
    title = "Afv{\ae}rge og erstatningsnatur: {\O}get brug af kompensation i dansk VVM praksis",
    abstract = "VVM bygger p{\aa} forebyggelsesprincippet, hvor undg{\aa}else og minimering af negative indvirkninger p{\aa} milj{\o}et foretr{\ae}kkes forud for en kompensation. Form{\aa}let med denne artikel er at belyse den {\o}gede brug af kompensation for naturp{\aa}virkninger i VVM af infrastrukturprojekter i det {\aa}bne land. Infrastrukturanl{\ae}g i form af line{\ae}re anl{\ae}g (veje, baner og kabler m.v.) har potentielt v{\ae}sentlige konsekvenser for naturbeskyttelsen som f{\o}lge af deres geografiske udstr{\ae}kning i landskabet og den vedvarende udbygning af infrastruktur nationalt. Det v{\ae}re sig fx konsekvenser som fragmentering af habitater, tab af arealer og habitater, barriereeffekt, trafikdrab, forurening og forstyrrelse fra st{\o}j. Milj{\o}vurderingen af projekter (VVM) fungerer som {\'e}t centralt redskab for naturindsatsen og forebyggelse af s{\aa}vel direkte, indirekte som kumulative konsekvenser. Ideelt skal milj{\o}vurderingen fungere som et redskab for proaktivt at underst{\o}tte de potentielle positive konsekvenser og forebygge negative konsekvenser for milj{\o}et – og hvor kompensation kun overvejes n{\aa}r andre afv{\ae}rgende muligheder er unders{\o}gt. Denne artikel pr{\ae}senterer en unders{\o}gelse af, hvordan kompensation som afv{\ae}rgeforanstaltning for naturp{\aa}virkninger anvendes i dansk VVM praksis for infrastrukturprojekter. Unders{\o}gelsen viser, hvordan kompensation, prim{\ae}rt i form af erstatningsnatur, s{\ae}rligt er kommet i brug i de sidste 15 {\aa}r og i dag er den n{\ae}stmest benyttede afv{\ae}rgeforanstaltning. Artiklen bygger p{\aa} delresultater fra forskningsprojektet »Overv{\aa}gning i VVM – Naturbeskyttelse og infrastrukturprojekter i Danmark« (Larsen, K{\o}rn{\o}v og Christensen, 2015). Grundlaget er dokumentanalyseaf 67 VVM-redeg{\o}relser for danske infrastruktur-projekter, gennemf{\o}rt i perioden 1989-2014. De unders{\o}gte VVM-redeg{\o}relser fordeler sig p{\aa} f{\o}lgende projekttyper: Veje (44), baner (8), broer og tunneller (5), olie- og gasledninger (5), kabler (4) samt signalsystemer (1), og d{\ae}kker statslige, regionale og kommunale projekter.",
    keywords = "VVM, Kompensation, Erstatningsnatur, Afv{\ae}rge",
    author = "Lone K{\o}rn{\o}v and Larsen, {Sanne Vammen} and Per Christensen",
    year = "2017",
    month = "12",
    language = "Dansk",
    pages = "407--411",
    journal = "Tidsskrift for Miljoe",
    issn = "1603-8398",
    publisher = "Dj{\o}f Forlag",
    number = "12",

    }

    Afværge og erstatningsnatur : Øget brug af kompensation i dansk VVM praksis. / Kørnøv, Lone; Larsen, Sanne Vammen; Christensen, Per.

    In: Tidsskrift for Miljø, No. 12, 12.2017, p. 407-411.

    Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

    TY - JOUR

    T1 - Afværge og erstatningsnatur

    T2 - Øget brug af kompensation i dansk VVM praksis

    AU - Kørnøv, Lone

    AU - Larsen, Sanne Vammen

    AU - Christensen, Per

    PY - 2017/12

    Y1 - 2017/12

    N2 - VVM bygger på forebyggelsesprincippet, hvor undgåelse og minimering af negative indvirkninger på miljøet foretrækkes forud for en kompensation. Formålet med denne artikel er at belyse den øgede brug af kompensation for naturpåvirkninger i VVM af infrastrukturprojekter i det åbne land. Infrastrukturanlæg i form af lineære anlæg (veje, baner og kabler m.v.) har potentielt væsentlige konsekvenser for naturbeskyttelsen som følge af deres geografiske udstrækning i landskabet og den vedvarende udbygning af infrastruktur nationalt. Det være sig fx konsekvenser som fragmentering af habitater, tab af arealer og habitater, barriereeffekt, trafikdrab, forurening og forstyrrelse fra støj. Miljøvurderingen af projekter (VVM) fungerer som ét centralt redskab for naturindsatsen og forebyggelse af såvel direkte, indirekte som kumulative konsekvenser. Ideelt skal miljøvurderingen fungere som et redskab for proaktivt at understøtte de potentielle positive konsekvenser og forebygge negative konsekvenser for miljøet – og hvor kompensation kun overvejes når andre afværgende muligheder er undersøgt. Denne artikel præsenterer en undersøgelse af, hvordan kompensation som afværgeforanstaltning for naturpåvirkninger anvendes i dansk VVM praksis for infrastrukturprojekter. Undersøgelsen viser, hvordan kompensation, primært i form af erstatningsnatur, særligt er kommet i brug i de sidste 15 år og i dag er den næstmest benyttede afværgeforanstaltning. Artiklen bygger på delresultater fra forskningsprojektet »Overvågning i VVM – Naturbeskyttelse og infrastrukturprojekter i Danmark« (Larsen, Kørnøv og Christensen, 2015). Grundlaget er dokumentanalyseaf 67 VVM-redegørelser for danske infrastruktur-projekter, gennemført i perioden 1989-2014. De undersøgte VVM-redegørelser fordeler sig på følgende projekttyper: Veje (44), baner (8), broer og tunneller (5), olie- og gasledninger (5), kabler (4) samt signalsystemer (1), og dækker statslige, regionale og kommunale projekter.

    AB - VVM bygger på forebyggelsesprincippet, hvor undgåelse og minimering af negative indvirkninger på miljøet foretrækkes forud for en kompensation. Formålet med denne artikel er at belyse den øgede brug af kompensation for naturpåvirkninger i VVM af infrastrukturprojekter i det åbne land. Infrastrukturanlæg i form af lineære anlæg (veje, baner og kabler m.v.) har potentielt væsentlige konsekvenser for naturbeskyttelsen som følge af deres geografiske udstrækning i landskabet og den vedvarende udbygning af infrastruktur nationalt. Det være sig fx konsekvenser som fragmentering af habitater, tab af arealer og habitater, barriereeffekt, trafikdrab, forurening og forstyrrelse fra støj. Miljøvurderingen af projekter (VVM) fungerer som ét centralt redskab for naturindsatsen og forebyggelse af såvel direkte, indirekte som kumulative konsekvenser. Ideelt skal miljøvurderingen fungere som et redskab for proaktivt at understøtte de potentielle positive konsekvenser og forebygge negative konsekvenser for miljøet – og hvor kompensation kun overvejes når andre afværgende muligheder er undersøgt. Denne artikel præsenterer en undersøgelse af, hvordan kompensation som afværgeforanstaltning for naturpåvirkninger anvendes i dansk VVM praksis for infrastrukturprojekter. Undersøgelsen viser, hvordan kompensation, primært i form af erstatningsnatur, særligt er kommet i brug i de sidste 15 år og i dag er den næstmest benyttede afværgeforanstaltning. Artiklen bygger på delresultater fra forskningsprojektet »Overvågning i VVM – Naturbeskyttelse og infrastrukturprojekter i Danmark« (Larsen, Kørnøv og Christensen, 2015). Grundlaget er dokumentanalyseaf 67 VVM-redegørelser for danske infrastruktur-projekter, gennemført i perioden 1989-2014. De undersøgte VVM-redegørelser fordeler sig på følgende projekttyper: Veje (44), baner (8), broer og tunneller (5), olie- og gasledninger (5), kabler (4) samt signalsystemer (1), og dækker statslige, regionale og kommunale projekter.

    KW - VVM

    KW - Kompensation

    KW - Erstatningsnatur

    KW - Afværge

    M3 - Tidsskriftartikel

    SP - 407

    EP - 411

    JO - Tidsskrift for Miljoe

    JF - Tidsskrift for Miljoe

    SN - 1603-8398

    IS - 12

    ER -