Aktiv lytning i ph.d.-vejledning: et værktøj til udvikling af dialogiske kompetencer

Mirjam Irene Godskesen, Gitte Wichmann-Hansen

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Begge forfattere har mange års erfaring med udvikling og afholdelse af kurser om ph.d.-­vejledning og interesserer sig for, hvordan vejledningspraksis bedst udvikles og forandres. I denne artikel stilles der skarpt på, hvordan man kan forstå aktiv lytning som ét blandt mange elementer i ph.d.‐vejledningsprocessen, og i hvilken grad metoden kan understøtte udvikling af ph.d.-­vejlederens dialogiske kompetence. Der rapporteres udvalgte hovedresultater fra et evalueringsstudie, som nyligt er blevet gennemført blandt deltagere fra syv ph.d.-vejledningskurser afholdt på DTU i perioden 2010-­2012. I lyset heraf diskuteres hvorfor vejlederne er så optagede af aktiv lytning, og hvad der kan forklare metodens popularitet.
Original languageDanish
JournalDansk Universitetspædagogisk Tidsskrift
Volume8
Issue number15
Pages (from-to)145-157
Number of pages13
ISSN1901-5089
Publication statusPublished - 2013

Cite this