Album anmeldt for alvor

Research output: Contribution to journalLiterature reviewCommunication

Abstract

Album hedder det seneste udspil fra DR Drama. Det er en filmatisering af Benn Q. Holms murstensroman af samme navn. Den er blevet sendt i DR’s bedste sendetid, og det sidste afsnit får vi nu på søndag. I klassisk stil, der består af simple klip og en let tilgængelig kameragang, giver instruktør Hella Joof os en serie i fem afsnit om et samfund præget af modsætningsforhold. Serien er en skildring af fordele og konsekvenser ved velfærdsstatens idealer, hvor læren er, at social mobilitet er mulig for alle, men det skal forstås i relation til menneskelig forgængelighed og deroute. Moralen er, at trods de mange nye muligheder i samfundet, så går mobiliteten begge veje, både op og ned. Serien er produceret med en sikker hånd, der guider seeren gennem fortællingen om mennesket i samfundet i et fornuftigt, veltilrettelagt, men kun lidt nyskabende snapshot af danmarkshistorien. Selve titlen Album henviser til, at vi konstruerer vores liv som et erindringsspor, som vi også selv sammensætter et familiealbum, som ikke nødvendigvis fortæller hele sandheden. Albummet er enkelte nedslag i et levet liv og ikke et samlet hele.
    Original languageDanish
    JournalKommunikationforum
    Publication statusPublished - 2 Apr 2008

Keywords

• TV-fiction
    • Historical drama

Cite this

@article{54d24bc0009811dd8a22000ea68e967b,
    title = "Album anmeldt for alvor",
    abstract = "Album hedder det seneste udspil fra DR Drama. Det er en filmatisering af Benn Q. Holms murstensroman af samme navn. Den er blevet sendt i DR’s bedste sendetid, og det sidste afsnit f{\aa}r vi nu p{\aa} s{\o}ndag. I klassisk stil, der best{\aa}r af simple klip og en let tilg{\ae}ngelig kameragang, giver instrukt{\o}r Hella Joof os en serie i fem afsnit om et samfund pr{\ae}get af mods{\ae}tningsforhold. Serien er en skildring af fordele og konsekvenser ved velf{\ae}rdsstatens idealer, hvor l{\ae}ren er, at social mobilitet er mulig for alle, men det skal forst{\aa}s i relation til menneskelig forg{\ae}ngelighed og deroute. Moralen er, at trods de mange nye muligheder i samfundet, s{\aa} g{\aa}r mobiliteten begge veje, b{\aa}de op og ned. Serien er produceret med en sikker h{\aa}nd, der guider seeren gennem fort{\ae}llingen om mennesket i samfundet i et fornuftigt, veltilrettelagt, men kun lidt nyskabende snapshot af danmarkshistorien. Selve titlen Album henviser til, at vi konstruerer vores liv som et erindringsspor, som vi ogs{\aa} selv sammens{\ae}tter et familiealbum, som ikke n{\o}dvendigvis fort{\ae}ller hele sandheden. Albummet er enkelte nedslag i et levet liv og ikke et samlet hele.",
    keywords = "TV-fiktion, Historisk drama, TV-fiction, Historical drama",
    author = "Hansen, {Kim Toft}",
    year = "2008",
    month = "4",
    day = "2",
    language = "Dansk",
    journal = "KommunikationsForum",
    issn = "1901-3035",

}

Album anmeldt for alvor. / Hansen, Kim Toft.

In: Kommunikationforum, 02.04.2008.

TY - JOUR

T1 - Album anmeldt for alvor

AU - Hansen, Kim Toft

PY - 2008/4/2

Y1 - 2008/4/2

N2 - Album hedder det seneste udspil fra DR Drama. Det er en filmatisering af Benn Q. Holms murstensroman af samme navn. Den er blevet sendt i DR’s bedste sendetid, og det sidste afsnit får vi nu på søndag. I klassisk stil, der består af simple klip og en let tilgængelig kameragang, giver instruktør Hella Joof os en serie i fem afsnit om et samfund præget af modsætningsforhold. Serien er en skildring af fordele og konsekvenser ved velfærdsstatens idealer, hvor læren er, at social mobilitet er mulig for alle, men det skal forstås i relation til menneskelig forgængelighed og deroute. Moralen er, at trods de mange nye muligheder i samfundet, så går mobiliteten begge veje, både op og ned. Serien er produceret med en sikker hånd, der guider seeren gennem fortællingen om mennesket i samfundet i et fornuftigt, veltilrettelagt, men kun lidt nyskabende snapshot af danmarkshistorien. Selve titlen Album henviser til, at vi konstruerer vores liv som et erindringsspor, som vi også selv sammensætter et familiealbum, som ikke nødvendigvis fortæller hele sandheden. Albummet er enkelte nedslag i et levet liv og ikke et samlet hele.

AB - Album hedder det seneste udspil fra DR Drama. Det er en filmatisering af Benn Q. Holms murstensroman af samme navn. Den er blevet sendt i DR’s bedste sendetid, og det sidste afsnit får vi nu på søndag. I klassisk stil, der består af simple klip og en let tilgængelig kameragang, giver instruktør Hella Joof os en serie i fem afsnit om et samfund præget af modsætningsforhold. Serien er en skildring af fordele og konsekvenser ved velfærdsstatens idealer, hvor læren er, at social mobilitet er mulig for alle, men det skal forstås i relation til menneskelig forgængelighed og deroute. Moralen er, at trods de mange nye muligheder i samfundet, så går mobiliteten begge veje, både op og ned. Serien er produceret med en sikker hånd, der guider seeren gennem fortællingen om mennesket i samfundet i et fornuftigt, veltilrettelagt, men kun lidt nyskabende snapshot af danmarkshistorien. Selve titlen Album henviser til, at vi konstruerer vores liv som et erindringsspor, som vi også selv sammensætter et familiealbum, som ikke nødvendigvis fortæller hele sandheden. Albummet er enkelte nedslag i et levet liv og ikke et samlet hele.

KW - TV-fiktion

KW - Historisk drama

KW - TV-fiction