Abstract
En del af den kritik, der fra pædagogisk side rettes mod kompetencebegrebet, herunder begrebet relationskompeten-ce, går på, at lærerarbejdet opsplittes i små dele, som man på uddannelsen kan indfange i præcise beskrivelser og herefter træne de studerende i. Hos Nordenbo (2008) skelnes der så-ledes mellem relationskompetence, klasseledelseskompetence og didaktisk kompetence, og denne opdeling kan også ses i praktikfaget på læreruddannelsen. Et andet kritikpunkt går på, at begrebet er individualiseret og ikke har blik for relatio-nens situerede karakter. I artiklen belyses og diskuteres disse mulige kritikpunkter, samt de eventuelle uddannelsesmæssige implikationer heraf. Artiklen afsluttes med et forslag om, at anvende begrebet pædagogisk takt som alternativ til relati-onskompetencebegrebet.
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Kvan - et tidsskrift for læreruddannelsen og folkeskolen |
Volume | 38 |
Issue number | 111 |
Pages (from-to) | 99-111 |
Number of pages | 12 |
ISSN | 0107-4016 |
Publication status | Published - 2018 |