Abstract
Denne rapport analyserer på energiforbruget for kørsel med elbil. Analyserne er baseret på godt 216
millioner GPS og CAN bus målinger opsamlet fra 176 elbiler (Citroen C-Zero, Mitsubishi iMiev og Peugeot
Ion) i kalenderårene 2012 og 2013. Rapporten er en udvidelse af en lignende rapport baseret udelukkende
på 2012 data. Den nye rapport er udvidet med undersøgelser på flere strækninger, undersøgelse af
effekten af årstiderne og en sammenligning af to forskellige værdier til at beregne elbilers forbrug (kaldet
SoC og EVPower).
Brugen af elbiler er sammenlignet med brændstofbiler og konklusionen er, at elbiler generelt kører 10-15
km/t langsommere på motorveje end brændstofbiler. Dette er baseret på kørsel på 96 % af
motorvejsnettet. I byerne kører elbilerne og brændstofbiler med meget ens hastigheder, men generelt er
elbiler lidt hurtigere end brændstofbilerne. Dette er baseret på 6 % af vejnettet, hovedsagligt i de større
danske byer: Aalborg, Aarhus, Esbjerg, Kolding, København, Næstved, Odense, Sønderborg og Vejle.
Længden af ture kørt med elbil er sammenlignet med brændstofbiler og ture i elbiler er generelt kortere
end ture med brændstofbiler. Der er ingen betydelige variation i længden af ture med årstiden. Generelt
køres der under 100 km/døgnet i en elbil, dog har en elbil kørt 739 km på et døgn.
Detailanalysen af 16 udvalgte strækninger viser klart, at elbilers forbrug varierer kraftigt henover året.
Denne variation findes på motorveje, landeveje og byveje. Herudover er der store lokale udsving i
energiforbruget f.eks. pga. bakker, hvor forbruget på en strækning kan være 3 gange højere ved kørsel op
ad bakke end ved kørsel ned ad bakke.
millioner GPS og CAN bus målinger opsamlet fra 176 elbiler (Citroen C-Zero, Mitsubishi iMiev og Peugeot
Ion) i kalenderårene 2012 og 2013. Rapporten er en udvidelse af en lignende rapport baseret udelukkende
på 2012 data. Den nye rapport er udvidet med undersøgelser på flere strækninger, undersøgelse af
effekten af årstiderne og en sammenligning af to forskellige værdier til at beregne elbilers forbrug (kaldet
SoC og EVPower).
Brugen af elbiler er sammenlignet med brændstofbiler og konklusionen er, at elbiler generelt kører 10-15
km/t langsommere på motorveje end brændstofbiler. Dette er baseret på kørsel på 96 % af
motorvejsnettet. I byerne kører elbilerne og brændstofbiler med meget ens hastigheder, men generelt er
elbiler lidt hurtigere end brændstofbilerne. Dette er baseret på 6 % af vejnettet, hovedsagligt i de større
danske byer: Aalborg, Aarhus, Esbjerg, Kolding, København, Næstved, Odense, Sønderborg og Vejle.
Længden af ture kørt med elbil er sammenlignet med brændstofbiler og ture i elbiler er generelt kortere
end ture med brændstofbiler. Der er ingen betydelige variation i længden af ture med årstiden. Generelt
køres der under 100 km/døgnet i en elbil, dog har en elbil kørt 739 km på et døgn.
Detailanalysen af 16 udvalgte strækninger viser klart, at elbilers forbrug varierer kraftigt henover året.
Denne variation findes på motorveje, landeveje og byveje. Herudover er der store lokale udsving i
energiforbruget f.eks. pga. bakker, hvor forbruget på en strækning kan være 3 gange højere ved kørsel op
ad bakke end ved kørsel ned ad bakke.
Original language | Danish |
---|
Publisher | Institut for Datalogi, Aalborg Universitet |
---|---|
Number of pages | 63 |
Publication status | Published - 2014 |