TY - RPRT
T1 - Analyse af luftfartsansattes syn på arbejde, uddannelse og klima
AU - Lalicic, Dzejna
AU - Lassen, Claus
PY - 2023/3/31
Y1 - 2023/3/31
N2 - Nærværende undersøgelse fokuserer på de ansattes holdninger i luftfartsbranchen til temaerne arbejde, uddannelse og klima. Undersøgelsen er gennemført med hjælp fra fem af de fagforbund, som organiserer luftfartsbranchen i Danmark ved hjælp af et webbaseret spørgeskema formidlet til deres medlemmerne. Særligt viser undersøgelsen, at 67% af medarbejderne på forskelligere niveauer oplever en større arbejdsbyrde i kølvandet på COVID-19 nedlukningerne. 77% siger her tilsvarende, at de i nogen eller høj grad oplever et større pres på de arbejdsmæssige rammer. Konsekvensen er blandt andet, at 71% i nogen eller høj grad oplever de har en større bekymring for luftfartsbranchens fremtid end tidligere. Flertallet af medarbejderne, særligt det flyvende personale, vurderer dog, at EU’ s ansættelsesretslige lovgivning på nuværende tidspunkt kun i begrænset omfang sikrer tilstrækkelige arbejdsvilkår , ligesom 6 ud af 10 oplever begrænset eller ingen politisk opmærksomhed og opbakning til branchen i Danmark. Et problem der især fremhæves af det flyvende personale, som også er den jobkategori, hvor flest oplever, at deres kompetencer kun i begrænset omfang kan anvendes inden for andre brancher. Generelt oplever 68% af de adspurgte medarbejdere, at der ikke eksisterer tilstrækkeligt med efter- og videreuddannelse målrettet luftfart. I forhold klima viser undersøgelsen endvidere, at medarbejderne vurderer realismen ift. omstilling af luftfarten højere, jo længere tid der er til at målene skal indfries. De fleste af medarbejderne i undersøgelsen mener, at trafikudviklingen i fremtiden vil vende tilbage til udvikling fra før COVID-19, men at fremtidens luftfart vil være præget af klimamæssig omstilling og øget digitalisering.
AB - Nærværende undersøgelse fokuserer på de ansattes holdninger i luftfartsbranchen til temaerne arbejde, uddannelse og klima. Undersøgelsen er gennemført med hjælp fra fem af de fagforbund, som organiserer luftfartsbranchen i Danmark ved hjælp af et webbaseret spørgeskema formidlet til deres medlemmerne. Særligt viser undersøgelsen, at 67% af medarbejderne på forskelligere niveauer oplever en større arbejdsbyrde i kølvandet på COVID-19 nedlukningerne. 77% siger her tilsvarende, at de i nogen eller høj grad oplever et større pres på de arbejdsmæssige rammer. Konsekvensen er blandt andet, at 71% i nogen eller høj grad oplever de har en større bekymring for luftfartsbranchens fremtid end tidligere. Flertallet af medarbejderne, særligt det flyvende personale, vurderer dog, at EU’ s ansættelsesretslige lovgivning på nuværende tidspunkt kun i begrænset omfang sikrer tilstrækkelige arbejdsvilkår , ligesom 6 ud af 10 oplever begrænset eller ingen politisk opmærksomhed og opbakning til branchen i Danmark. Et problem der især fremhæves af det flyvende personale, som også er den jobkategori, hvor flest oplever, at deres kompetencer kun i begrænset omfang kan anvendes inden for andre brancher. Generelt oplever 68% af de adspurgte medarbejdere, at der ikke eksisterer tilstrækkeligt med efter- og videreuddannelse målrettet luftfart. I forhold klima viser undersøgelsen endvidere, at medarbejderne vurderer realismen ift. omstilling af luftfarten højere, jo længere tid der er til at målene skal indfries. De fleste af medarbejderne i undersøgelsen mener, at trafikudviklingen i fremtiden vil vende tilbage til udvikling fra før COVID-19, men at fremtidens luftfart vil være præget af klimamæssig omstilling og øget digitalisering.
KW - Aeromobilities, Luftfart, Arbejde, Uddannelse, Klima
M3 - Rapport
VL - Rapport nr.: 23-01.
BT - Analyse af luftfartsansattes syn på arbejde, uddannelse og klima
PB - Danish Aeromobilities Academy (DAAC)
ER -