Arbejdsmiljø og karriere - to ph.d.-udfordringer

Trine Bovbjerg, Monika Janfelt, Hanne Dauer Keller

    Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

    221 Downloads (Pure)

    Abstract

    Artiklen afrapporterer de erkendelser omkring ph.d.-studerendes arbejdsmiljø og karriereudvikling, som vi har opnået i gennemførelsen af et udviklingsforløb for ph.d.-studerende på fire af landets universiteter i 2012-2013. De ph.d.-studerendes arbejdsmiljø er ikke særligt velbelyst, og igennem en analyse af deltagernes udviklingsplaner og evalueringer af forløbet vil vi pege på 4 karakteristikker ved arbejdsmiljøet: Work-life-balance, dobbelt identitet som både studerende og medarbejder, forventninger og krydspres samt usikre karriereveje. De ph.d.-studerende trives pga. engagementet i deres faglige forskningsprojekt, mens deres udfordringer med arbejds­miljøet primært bunder i kollegiale, ledelsesmæssige og organisatoriske forhold. For at få inspiration til forbedringer af de ph.d.-studerendes arbejdsmiljø foreslås det at anlægge et situeret læringsperspektiv på ph.d.-uddannelsen. Et situeret perspektiv inddrager dele af arbejdsmiljøet som væsentlig faktor for faglig udvikling.
    Original languageDanish
    Article number15
    JournalDansk Universitetspædagogisk Tidsskrift
    Volume8
    Issue number15
    Pages (from-to)6-16
    Number of pages11
    ISSN2245-1374
    Publication statusPublished - 2013

    Cite this