TY - BOOK
T1 - Arkitektur krop og læring
T2 - En antologi om rum og artefakters betydning for handling og læring
AU - Gulløv, E.
AU - Coninck-Smith, N. D.
AU - Pedersen, S. H.
AU - Winther, I.
AU - Larsen, K.
AU - Nagbøl, S.
AU - Pedersen, S. H.
AU - Kirkeby, Inge Mette
AU - Gitz-Hohansen, Thomas
AU - Kampmann, Jan
AU - De Jong, Marjanna
AU - Gabrielsen, Magnus
AU - Saugstad, Tone
AU - Martinsen, Kari
AU - Sestoft, Carsten
AU - Augestad, Pål
AU - Billenstein Schriver, Nina
A2 - Larsen, Kristian
PY - 2005
Y1 - 2005
N2 - Når vi taler om læring, tænker vi sædvanligvis på resultatet af bevidst tilrettelagt undervisningsforløb. Megen læring sker imidlertid ubevidst via den påvirkning, omgivelserne øver på vores kroppe og vores sanser. I arkitektur, krop og læring gives en teoretisk og analytisk fremstilling af forskellige lærings- hverdagsmiljøer, bl.a. daginstitutioner, skoler, universiteter, hospitaler samt hjemmets og fritidens fysiske rum. Forfatterne viser, hvordan vores fysiske omgivelser og de ting, vi i øvrigt omgiver os med, påvirker vores sociale samspil og daglige omgangsformer. Bogens bidrag, der bygger på teori og empiri fra sociologi, pædagogik, filosofi og arkitektur, er skrevet af førende danske, norske og svenske forskere inden for dette relativt nye tværfaglige forskningsområde. Det er særligt Bourdieu og Foucault der inddrages, men også Lefebvre, Latour, Gibson, Bernstein, Elias, Eichberg, Gebauer, Wulf, Lorentzer, Merleau-Ponty, Barth, Ehn.
AB - Når vi taler om læring, tænker vi sædvanligvis på resultatet af bevidst tilrettelagt undervisningsforløb. Megen læring sker imidlertid ubevidst via den påvirkning, omgivelserne øver på vores kroppe og vores sanser. I arkitektur, krop og læring gives en teoretisk og analytisk fremstilling af forskellige lærings- hverdagsmiljøer, bl.a. daginstitutioner, skoler, universiteter, hospitaler samt hjemmets og fritidens fysiske rum. Forfatterne viser, hvordan vores fysiske omgivelser og de ting, vi i øvrigt omgiver os med, påvirker vores sociale samspil og daglige omgangsformer. Bogens bidrag, der bygger på teori og empiri fra sociologi, pædagogik, filosofi og arkitektur, er skrevet af førende danske, norske og svenske forskere inden for dette relativt nye tværfaglige forskningsområde. Det er særligt Bourdieu og Foucault der inddrages, men også Lefebvre, Latour, Gibson, Bernstein, Elias, Eichberg, Gebauer, Wulf, Lorentzer, Merleau-Ponty, Barth, Ehn.
M3 - Antologi
SN - 87-412-0230-9
BT - Arkitektur krop og læring
PB - Hans Reitzels Forlag
CY - København
ER -