At sidde på skolebænken i egen sofa: En undersøgelse af hvordan e-læring ses at have indflydelse på muligheder for deltagelse og tilstedevær i undervisning og dermed udvikling af professionel identitet i relation til professionsuddannelse

Anne Mette Nortvig

Research output: Book/ReportPh.D. thesisResearch

401 Downloads (Pure)

Abstract

I Anne-Mette Nortvigs afhandling undersøges det, hvordan e-læring i en professionsuddannelse kan ses at have indflydelse på de studerendes mulighed for deltagelse og tilstedevær i undervisningen og dermed udvikling af professionel identitet i relation til uddannelsen. Det empiriske materiale er skabt gennem deltagende observation, interviews og workshops om udvikling af skitser til it-didaktisk design.
Afhandlingen rammesættes metodisk af design-based research og grounded theory, og det diskuteres bl.a. hvordan disse kan bidrage til analyse af empiri, der skabes i en kontekst i forandring. Teoretisk funderes analyserne hovedsagligt på symbolsk interaktionisme med særlig vægt på forståelsen af professionel identitet som udviklet gennem interaktion og refleksion. Afhandlingen viser bl.a. hvordan teknologiens tingsliggørelse af den professionelt handlende krop kan bidrage med mulighed for refleksion af og over krop og professionel identitet. Således argumenterer Nortvig for, at det med e-læring bliver muligt og professionsfagligt relevant at være til stede både flere steder og på flere tider på én gang i det, der i afhandlingen kaldes asynkrone og synkrone multilokale rum.
Original languageDanish
PublisherAalborg Universitetsforlag
Number of pages242
ISBN (Electronic)978-87-7112-387-6
DOIs
Publication statusPublished - 2015
SeriesPh.d.-serien for Det Humanistiske Fakultet, Aalborg Universitet
ISSN2246-123X

Cite this

@phdthesis{0798f49e78874384bfd2a993d9cbd5f2,
title = "At sidde p{\aa} skoleb{\ae}nken i egen sofa: En unders{\o}gelse af hvordan e-l{\ae}ring ses at have indflydelse p{\aa} muligheder for deltagelse og tilstedev{\ae}r i undervisning og dermed udvikling af professionel identitet i relation til professionsuddannelse",
abstract = "I Anne-Mette Nortvigs afhandling unders{\o}ges det, hvordan e-l{\ae}ring i en professionsuddannelse kan ses at have indflydelse p{\aa} de studerendes mulighed for deltagelse og tilstedev{\ae}r i undervisningen og dermed udvikling af professionel identitet i relation til uddannelsen. Det empiriske materiale er skabt gennem deltagende observation, interviews og workshops om udvikling af skitser til it-didaktisk design.Afhandlingen rammes{\ae}ttes metodisk af design-based research og grounded theory, og det diskuteres bl.a. hvordan disse kan bidrage til analyse af empiri, der skabes i en kontekst i forandring. Teoretisk funderes analyserne hovedsagligt p{\aa} symbolsk interaktionisme med s{\ae}rlig v{\ae}gt p{\aa} forst{\aa}elsen af professionel identitet som udviklet gennem interaktion og refleksion. Afhandlingen viser bl.a. hvordan teknologiens tingsligg{\o}relse af den professionelt handlende krop kan bidrage med mulighed for refleksion af og over krop og professionel identitet. S{\aa}ledes argumenterer Nortvig for, at det med e-l{\ae}ring bliver muligt og professionsfagligt relevant at v{\ae}re til stede b{\aa}de flere steder og p{\aa} flere tider p{\aa} {\'e}n gang i det, der i afhandlingen kaldes asynkrone og synkrone multilokale rum.",
author = "Nortvig, {Anne Mette}",
note = "Birgitte Holm S{\o}rensen, Hovedvejleder Palle Rasmussen, Bivejleder",
year = "2015",
doi = "10.5278/vbn.phd.hum.00009",
language = "Dansk",
series = "Ph.d.-serien for Det Humanistiske Fakultet, Aalborg Universitet",
publisher = "Aalborg Universitetsforlag",

}

At sidde på skolebænken i egen sofa : En undersøgelse af hvordan e-læring ses at have indflydelse på muligheder for deltagelse og tilstedevær i undervisning og dermed udvikling af professionel identitet i relation til professionsuddannelse. / Nortvig, Anne Mette.

Aalborg Universitetsforlag, 2015. 242 p. (Ph.d.-serien for Det Humanistiske Fakultet, Aalborg Universitet).

Research output: Book/ReportPh.D. thesisResearch

TY - BOOK

T1 - At sidde på skolebænken i egen sofa

T2 - En undersøgelse af hvordan e-læring ses at have indflydelse på muligheder for deltagelse og tilstedevær i undervisning og dermed udvikling af professionel identitet i relation til professionsuddannelse

AU - Nortvig, Anne Mette

N1 - Birgitte Holm Sørensen, Hovedvejleder Palle Rasmussen, Bivejleder

PY - 2015

Y1 - 2015

N2 - I Anne-Mette Nortvigs afhandling undersøges det, hvordan e-læring i en professionsuddannelse kan ses at have indflydelse på de studerendes mulighed for deltagelse og tilstedevær i undervisningen og dermed udvikling af professionel identitet i relation til uddannelsen. Det empiriske materiale er skabt gennem deltagende observation, interviews og workshops om udvikling af skitser til it-didaktisk design.Afhandlingen rammesættes metodisk af design-based research og grounded theory, og det diskuteres bl.a. hvordan disse kan bidrage til analyse af empiri, der skabes i en kontekst i forandring. Teoretisk funderes analyserne hovedsagligt på symbolsk interaktionisme med særlig vægt på forståelsen af professionel identitet som udviklet gennem interaktion og refleksion. Afhandlingen viser bl.a. hvordan teknologiens tingsliggørelse af den professionelt handlende krop kan bidrage med mulighed for refleksion af og over krop og professionel identitet. Således argumenterer Nortvig for, at det med e-læring bliver muligt og professionsfagligt relevant at være til stede både flere steder og på flere tider på én gang i det, der i afhandlingen kaldes asynkrone og synkrone multilokale rum.

AB - I Anne-Mette Nortvigs afhandling undersøges det, hvordan e-læring i en professionsuddannelse kan ses at have indflydelse på de studerendes mulighed for deltagelse og tilstedevær i undervisningen og dermed udvikling af professionel identitet i relation til uddannelsen. Det empiriske materiale er skabt gennem deltagende observation, interviews og workshops om udvikling af skitser til it-didaktisk design.Afhandlingen rammesættes metodisk af design-based research og grounded theory, og det diskuteres bl.a. hvordan disse kan bidrage til analyse af empiri, der skabes i en kontekst i forandring. Teoretisk funderes analyserne hovedsagligt på symbolsk interaktionisme med særlig vægt på forståelsen af professionel identitet som udviklet gennem interaktion og refleksion. Afhandlingen viser bl.a. hvordan teknologiens tingsliggørelse af den professionelt handlende krop kan bidrage med mulighed for refleksion af og over krop og professionel identitet. Således argumenterer Nortvig for, at det med e-læring bliver muligt og professionsfagligt relevant at være til stede både flere steder og på flere tider på én gang i det, der i afhandlingen kaldes asynkrone og synkrone multilokale rum.

U2 - 10.5278/vbn.phd.hum.00009

DO - 10.5278/vbn.phd.hum.00009

M3 - Ph.d.-afhandling

T3 - Ph.d.-serien for Det Humanistiske Fakultet, Aalborg Universitet

BT - At sidde på skolebænken i egen sofa

PB - Aalborg Universitetsforlag

ER -