At skabe muligheder for god leg

Helle Skovbjerg Karoff

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterCommunication

Abstract

Målet med denne artikel er at indskrive Børneringens legestafet i en generel udvikling i samfundet, hvor legen vinder indpas, men hvor børnene samtidig har brug for materialisering af regler og praktikker, blandt andet pga. nogle overordnede samfundsmæssige forandringer, der forskyder de betingelser, som legen før har været organiseret i forhold til. Desuden er målet med artiklen at pege på, at Børneringens legestafet ikke alene må vurderes i forhold til de pædagogiske kvaliteter, som åbenlyst er indsamlet i denne vitale samling af lege, men også har sin kvalitet i legens eget formål, der omhandler undersøgelser af, hvad det så vil sige at være et menneske. Det handler om at deltage og være sammen med andre. Sidst men ikke mindst vil jeg gennem artiklen vise, at børnene tager alle mulige redskaber i brug, der sammen med praksis, danner mulighedsbetingelse for, at noget faktisk kan ske. Kvaliteterne i både redskaber og praksis må ses i forhold til de konkrete kontekster, hvor de finder sted.
Original languageDanish
Title of host publicationLegestafetten
Number of pages15
Place of PublicationKøbenhavn
PublisherBørneringen
Publication date1 Jul 2013
Commissioning bodyBørneringen
Publication statusPublished - 1 Jul 2013

Cite this

Karoff, H. S. (2013). At skabe muligheder for god leg. In Legestafetten København: Børneringen.
Karoff, Helle Skovbjerg. / At skabe muligheder for god leg. Legestafetten. København : Børneringen, 2013.
@inbook{168e9a23a6ab4810817263044cd550b7,
title = "At skabe muligheder for god leg",
abstract = "M{\aa}let med denne artikel er at indskrive B{\o}rneringens legestafet i en generel udvikling i samfundet, hvor legen vinder indpas, men hvor b{\o}rnene samtidig har brug for materialisering af regler og praktikker, blandt andet pga. nogle overordnede samfundsm{\ae}ssige forandringer, der forskyder de betingelser, som legen f{\o}r har v{\ae}ret organiseret i forhold til. Desuden er m{\aa}let med artiklen at pege p{\aa}, at B{\o}rneringens legestafet ikke alene m{\aa} vurderes i forhold til de p{\ae}dagogiske kvaliteter, som {\aa}benlyst er indsamlet i denne vitale samling af lege, men ogs{\aa} har sin kvalitet i legens eget form{\aa}l, der omhandler unders{\o}gelser af, hvad det s{\aa} vil sige at v{\ae}re et menneske. Det handler om at deltage og v{\ae}re sammen med andre. Sidst men ikke mindst vil jeg gennem artiklen vise, at b{\o}rnene tager alle mulige redskaber i brug, der sammen med praksis, danner mulighedsbetingelse for, at noget faktisk kan ske. Kvaliteterne i b{\aa}de redskaber og praksis m{\aa} ses i forhold til de konkrete kontekster, hvor de finder sted.",
author = "Karoff, {Helle Skovbjerg}",
year = "2013",
month = "7",
day = "1",
language = "Dansk",
booktitle = "Legestafetten",
publisher = "B{\o}rneringen",

}

Karoff, HS 2013, At skabe muligheder for god leg. in Legestafetten. Børneringen, København.

At skabe muligheder for god leg. / Karoff, Helle Skovbjerg.

Legestafetten. København : Børneringen, 2013.

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterCommunication

TY - CHAP

T1 - At skabe muligheder for god leg

AU - Karoff, Helle Skovbjerg

PY - 2013/7/1

Y1 - 2013/7/1

N2 - Målet med denne artikel er at indskrive Børneringens legestafet i en generel udvikling i samfundet, hvor legen vinder indpas, men hvor børnene samtidig har brug for materialisering af regler og praktikker, blandt andet pga. nogle overordnede samfundsmæssige forandringer, der forskyder de betingelser, som legen før har været organiseret i forhold til. Desuden er målet med artiklen at pege på, at Børneringens legestafet ikke alene må vurderes i forhold til de pædagogiske kvaliteter, som åbenlyst er indsamlet i denne vitale samling af lege, men også har sin kvalitet i legens eget formål, der omhandler undersøgelser af, hvad det så vil sige at være et menneske. Det handler om at deltage og være sammen med andre. Sidst men ikke mindst vil jeg gennem artiklen vise, at børnene tager alle mulige redskaber i brug, der sammen med praksis, danner mulighedsbetingelse for, at noget faktisk kan ske. Kvaliteterne i både redskaber og praksis må ses i forhold til de konkrete kontekster, hvor de finder sted.

AB - Målet med denne artikel er at indskrive Børneringens legestafet i en generel udvikling i samfundet, hvor legen vinder indpas, men hvor børnene samtidig har brug for materialisering af regler og praktikker, blandt andet pga. nogle overordnede samfundsmæssige forandringer, der forskyder de betingelser, som legen før har været organiseret i forhold til. Desuden er målet med artiklen at pege på, at Børneringens legestafet ikke alene må vurderes i forhold til de pædagogiske kvaliteter, som åbenlyst er indsamlet i denne vitale samling af lege, men også har sin kvalitet i legens eget formål, der omhandler undersøgelser af, hvad det så vil sige at være et menneske. Det handler om at deltage og være sammen med andre. Sidst men ikke mindst vil jeg gennem artiklen vise, at børnene tager alle mulige redskaber i brug, der sammen med praksis, danner mulighedsbetingelse for, at noget faktisk kan ske. Kvaliteterne i både redskaber og praksis må ses i forhold til de konkrete kontekster, hvor de finder sted.

M3 - Bidrag til bog/antologi

BT - Legestafetten

PB - Børneringen

CY - København

ER -

Karoff HS. At skabe muligheder for god leg. In Legestafetten. København: Børneringen. 2013