At tage elevernes perspektiv: Antropologisk inspireret feltarbejde blandt tømrerelever

    Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

    Abstract

    Denne artikel er baseret på en antropologisk inspireret undersøgelse blandt tømrergrundforløbselever på en større erhvervsskole på Sjælland i 2011. Artiklen har to formål: For det første beskæftiger den sig med de konkrete fund, der følger af at privilegere elevernes perspektiv i undersøgelsen af de pædagogiske praksisser på tømrergrundforløbet. Artiklen beskæftiger sig her med centrale aspekter af det danske erhvervsuddannelsessystem: Hvad motiverer eud-eleverne? Hvilke implicitte forventninger møder de på grundforløbet? Hvordan håndterer de starten på grundforløbet? For det andet har artiklen til formål at belyse, hvad det betyder at indtage et elevperspektiv. På baggrund af de fund, der beskrives i artiklen, diskuteres det således til slut, om man overhovedet kan tale om at indtage et elevperspektiv, hvad det i så fald betyder, og hvad dette indebærer i relation til karakteren og rækkevidden af den viden, sådanne undersøgelser kan generere.
    Original languageDanish
    Title of host publicationUngeperspektiver : Tænkninger og tilgange i ungdomsforskningen
    EditorsMette Pless, Niels Ulrik Sørensen
    Number of pages18
    Volume7
    Place of PublicationAalborg
    PublisherAalborg Universitetsforlag
    Publication date21 Dec 2018
    Edition1
    Pages155-172
    Chapter8
    ISBN (Print)978-87-7210-007-4
    Publication statusPublished - 21 Dec 2018
    SeriesUngdomsliv
    Number1
    Volume7
    ISSN2445-5075

    Cite this