@inbook{0184fdfed1ea49938a603b378a76b48a,
title = "At tage elevernes perspektiv: Antropologisk inspireret feltarbejde blandt t{\o}mrerelever",
abstract = "Denne artikel er baseret p{\aa} en antropologisk inspireret unders{\o}gelse blandt t{\o}mrergrundforl{\o}bselever p{\aa} en st{\o}rre erhvervsskole p{\aa} Sj{\ae}lland i 2011. Artiklen har to form{\aa}l: For det f{\o}rste besk{\ae}ftiger den sig med de konkrete fund, der f{\o}lger af at privilegere elevernes perspektiv i unders{\o}gelsen af de p{\ae}dagogiske praksisser p{\aa} t{\o}mrergrundforl{\o}bet. Artiklen besk{\ae}ftiger sig her med centrale aspekter af det danske erhvervsuddannelsessystem: Hvad motiverer eud-eleverne? Hvilke implicitte forventninger m{\o}der de p{\aa} grundforl{\o}bet? Hvordan h{\aa}ndterer de starten p{\aa} grundforl{\o}bet? For det andet har artiklen til form{\aa}l at belyse, hvad det betyder at indtage et elevperspektiv. P{\aa} baggrund af de fund, der beskrives i artiklen, diskuteres det s{\aa}ledes til slut, om man overhovedet kan tale om at indtage et elevperspektiv, hvad det i s{\aa} fald betyder, og hvad dette indeb{\ae}rer i relation til karakteren og r{\ae}kkevidden af den viden, s{\aa}danne unders{\o}gelser kan generere.",
keywords = "antropologi, erhvervsuddannelserne, elevperspektiv, t{\o}mrer, p{\ae}dagogisk praksis, Motivation",
author = "Louw, {Arnt Vestergaard}",
year = "2018",
month = dec,
day = "21",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-7210-007-4",
volume = "7",
series = "Ungdomsliv",
publisher = "Aalborg Universitetsforlag",
number = "1",
pages = "155--172",
editor = "Mette Pless and S{\o}rensen, {Niels Ulrik}",
booktitle = "Ungeperspektiver",
edition = "1",
}