Abstract

Viden om læring og læreprocesser spiller i dag en central rolle i mange forskellige sammenhænge og danner baggrund for vurderinger og afgørelser med vidtrækkende betydning. Dette gælder ikke mindst inden for pædagogik og didaktik, udvikling af læringsressourcer, organisationsudvikling, arkitektur og design af uddannelsesinstitutioner, samt lovgivning og reformarbejde inden for uddannelse, undervisning og pædagogik.

AT UNDERSØGE LÆRING fokuserer med afsæt i empiriske undersøgelser på, hvordan man kan udforske læring og læreprocesser, og hvilke krav man bør stille til forskningsprocessen. Dermed behandler bogen også det fundamentale spørgsmål om, hvad man kan forstå ved viden om læring og læreprocesser. Bogens temaer og spørgsmål udgør tilsammen de dele i vidensproduktionens maskinrum , som skal spille sammen for at tilvejebringe videnskabelig viden.

Forfatterne inddrager eksempler fra aktuel uddannelsesforskning samt fra forskning knyttet til udviklingen af teorier om læring generelt.
Original languageDanish
PublisherSamfundslitteratur
Edition1
Number of pages188
ISBN (Print)9788759326169
Publication statusPublished - 2017

Keywords

    Cite this

    @book{81fbdcf6104e4c17af329ffea7ed65e2,
    title = "At unders{\o}ge l{\ae}ring",
    abstract = "Viden om l{\ae}ring og l{\ae}reprocesser spiller i dag en central rolle i mange forskellige sammenh{\ae}nge og danner baggrund for vurderinger og afg{\o}relser med vidtr{\ae}kkende betydning. Dette g{\ae}lder ikke mindst inden for p{\ae}dagogik og didaktik, udvikling af l{\ae}ringsressourcer, organisationsudvikling, arkitektur og design af uddannelsesinstitutioner, samt lovgivning og reformarbejde inden for uddannelse, undervisning og p{\ae}dagogik.AT UNDERS{\O}GE L{\AE}RING fokuserer med afs{\ae}t i empiriske unders{\o}gelser p{\aa}, hvordan man kan udforske l{\ae}ring og l{\ae}reprocesser, og hvilke krav man b{\o}r stille til forskningsprocessen. Dermed behandler bogen ogs{\aa} det fundamentale sp{\o}rgsm{\aa}l om, hvad man kan forst{\aa} ved viden om l{\ae}ring og l{\ae}reprocesser. Bogens temaer og sp{\o}rgsm{\aa}l udg{\o}r tilsammen de dele i vidensproduktionens maskinrum , som skal spille sammen for at tilvejebringe videnskabelig viden.Forfatterne inddrager eksempler fra aktuel uddannelsesforskning samt fra forskning knyttet til udviklingen af teorier om l{\ae}ring generelt.",
    keywords = "uddannelsesforskning, l{\ae}ring, L{\ae}reprocesser",
    author = "Andreasen, {Karen Egedal} and Rasmussen, {Palle Damkj{\ae}r} and Annette Rasmussen and Jensen, {Annie Aarup} and Christian Ydesen and Ole Ravn",
    year = "2017",
    language = "Dansk",
    isbn = "9788759326169",
    publisher = "Samfundslitteratur",
    edition = "1",

    }

    At undersøge læring. / Andreasen, Karen Egedal; Rasmussen, Palle Damkjær; Rasmussen, Annette; Jensen, Annie Aarup; Ydesen, Christian; Ravn, Ole.

    1 ed. Samfundslitteratur, 2017. 188 p.

    Research output: Book/ReportBookResearchpeer-review

    TY - BOOK

    T1 - At undersøge læring

    AU - Andreasen, Karen Egedal

    AU - Rasmussen, Palle Damkjær

    AU - Rasmussen, Annette

    AU - Jensen, Annie Aarup

    AU - Ydesen, Christian

    AU - Ravn, Ole

    PY - 2017

    Y1 - 2017

    N2 - Viden om læring og læreprocesser spiller i dag en central rolle i mange forskellige sammenhænge og danner baggrund for vurderinger og afgørelser med vidtrækkende betydning. Dette gælder ikke mindst inden for pædagogik og didaktik, udvikling af læringsressourcer, organisationsudvikling, arkitektur og design af uddannelsesinstitutioner, samt lovgivning og reformarbejde inden for uddannelse, undervisning og pædagogik.AT UNDERSØGE LÆRING fokuserer med afsæt i empiriske undersøgelser på, hvordan man kan udforske læring og læreprocesser, og hvilke krav man bør stille til forskningsprocessen. Dermed behandler bogen også det fundamentale spørgsmål om, hvad man kan forstå ved viden om læring og læreprocesser. Bogens temaer og spørgsmål udgør tilsammen de dele i vidensproduktionens maskinrum , som skal spille sammen for at tilvejebringe videnskabelig viden.Forfatterne inddrager eksempler fra aktuel uddannelsesforskning samt fra forskning knyttet til udviklingen af teorier om læring generelt.

    AB - Viden om læring og læreprocesser spiller i dag en central rolle i mange forskellige sammenhænge og danner baggrund for vurderinger og afgørelser med vidtrækkende betydning. Dette gælder ikke mindst inden for pædagogik og didaktik, udvikling af læringsressourcer, organisationsudvikling, arkitektur og design af uddannelsesinstitutioner, samt lovgivning og reformarbejde inden for uddannelse, undervisning og pædagogik.AT UNDERSØGE LÆRING fokuserer med afsæt i empiriske undersøgelser på, hvordan man kan udforske læring og læreprocesser, og hvilke krav man bør stille til forskningsprocessen. Dermed behandler bogen også det fundamentale spørgsmål om, hvad man kan forstå ved viden om læring og læreprocesser. Bogens temaer og spørgsmål udgør tilsammen de dele i vidensproduktionens maskinrum , som skal spille sammen for at tilvejebringe videnskabelig viden.Forfatterne inddrager eksempler fra aktuel uddannelsesforskning samt fra forskning knyttet til udviklingen af teorier om læring generelt.

    KW - uddannelsesforskning

    KW - læring

    KW - Læreprocesser

    UR - http://samfundslitteratur.dk/bog/unders%C3%B8ge-l%C3%A6ring

    M3 - Bog

    SN - 9788759326169

    BT - At undersøge læring

    PB - Samfundslitteratur

    ER -