Activities per year
Abstract
Mange voksne har dårlige læse-, skrive- og regnefærdigheder. Alligevel falder deltagelsen i almen voksen- og efteruddannelse. Det er især de kortuddannede, der går uden om mulighederne for at få styrket deres almene færdigheder. Problemstillingen kommer med jævne mellemrum på den politiske dagsorden, men både beslutningstagere og konsulenter synes at hænge fast i den forståelse, at de kortuddannedes manglende deltagelse skyldes ringe uddannelsesmotivation. Et overset aspekt er, at eksistensen af forskellige barrierer ofte forhindrer eller afskrækker de kortuddannede fra at deltage.
Rapporten indeholder et litteratur-review af forskningen med fokus på barrierer for voksnes deltagelse i uddannelse. Med afsæt i en række danske og amerikanske studier udledes fem forskellige barrierebegreber: 1) situationelle barrierer, 2) institutionelle barrierer, 3) informationsbarrierer, 4) sociale og kulturelle barrierer og 5) mentale barrierer.
Rapporten rundes af med en diskussion af, hvordan man kan øge deltagelsen ved at nedbryde barrierer. Anbefalingerne handler blandt andet om at transformere negative læringsidentiteter til positive ved at satse mere på kollektive og rekreative elementer i voksenuddannelsessystemet. Rapporten peger også på, at arbejdsgivere og tillidsvalgte har et vigtigt ansvar i forhold til at formulere forventninger om, at kortuddannede bør bruge de muligheder, de har, for opkvalificering.
Rapporten indeholder et litteratur-review af forskningen med fokus på barrierer for voksnes deltagelse i uddannelse. Med afsæt i en række danske og amerikanske studier udledes fem forskellige barrierebegreber: 1) situationelle barrierer, 2) institutionelle barrierer, 3) informationsbarrierer, 4) sociale og kulturelle barrierer og 5) mentale barrierer.
Rapporten rundes af med en diskussion af, hvordan man kan øge deltagelsen ved at nedbryde barrierer. Anbefalingerne handler blandt andet om at transformere negative læringsidentiteter til positive ved at satse mere på kollektive og rekreative elementer i voksenuddannelsessystemet. Rapporten peger også på, at arbejdsgivere og tillidsvalgte har et vigtigt ansvar i forhold til at formulere forventninger om, at kortuddannede bør bruge de muligheder, de har, for opkvalificering.
Original language | Danish |
---|
Publisher | Aalborg Universitetsforlag |
---|---|
Edition | 1. |
Number of pages | 34 |
ISBN (Electronic) | 978-87-7573-024-7 |
Commissioning body | Tryg Foundation |
Publication status | Published - 2023 |
-
Uddannelsesbarrierer for kortuddannede og veje til at nedbryde dem
Klindt, M. P. (Lecturer)
12 Nov 2024Activity: Talks and presentations › Conference presentations
File -
Om VEU-systemets Bermuda-trekant og nedbrydning af uddannelsesbarrierer for kortuddannede
Klindt, M. P. (Lecturer)
25 Sept 2024Activity: Talks and presentations › Talks and presentations in private or public companies
-
Barrierer for uddannelse hæmmer konkurrenceevnen – hvordan tackler vi dem?
Klindt, M. P. (Lecturer)
18 Jun 2024Activity: Talks and presentations › Talks and presentations in private or public companies
Impacts
-
Vejledning om forsøg med korte introduktionskurser målrettet voksne med ordblindhed og andre læse- og skrivevanskeligheder (2024-2027)
Klindt, M. P. (Participant)
Impact: Public policy impact
-
VEU-systemet er fanget i en Bermuda-trekant af uheldige dynamikker
Klindt, M. P. & Kærgaard, H., 21 Nov 2024, Altinget.dk.Research output: Other contribution › Net publication - Internet publication › Communication
-
Barrierer og løftestænger for kortuddannedes opkvalificering
Klindt, M. P. & Sørensen, J. H., 12 Nov 2010, København: Nationalt Center for Kompetenceudvikling. 65 p.Research output: Book/Report › Report › Research
File