Batailles godnathistorie: Jean Rollin, True Blood og den erotiske vampyr

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Abstract

Hensigten med denne artikel er at forfølge Jean Rollins bevidste teoretiske kode i en appropriering af vampyrens kompleksitet og Batailles filosofiske ditto. Jeg vil læse den erotiske vampyr som et møde mellem det attraktive og det frastødende, det frygtelige og det frydefulde, og indfange dette komplekse billede gennem en inddragelse af George Batailles teorier om forholdet mellem erotik, vold og død.

Jeg returnerer inden da til litteraturhistoriens arnested for den erotiske vampyr, Sheridan Le Fanus kortroman ”Carmilla”, som jeg vil bruge som en illustration og indpakning af den erotiske vampyrs medie- og kulturhistorie.

Jeg beskriver accentueringen af vampyren som et erotisk fænomen i og omkring 1970 – tidspunktet for Rollins første film – og bruger dette til at pege frem til den store succes, som HBO’s tv-serie True Blood har haft.

Med Le Fanus hovedværk som et litteraturhistorisk bagtæppe og Batailles filosofi som teoretisk indramning peger denne artikel på den erotiske vampyrs succes i en bevægelse fra den seksuelle revolution omkring 1970 til nutidens fokus på vampyrens excessive erotik. Den erotiske vampyr har bevæget sig fra kultfilmsmiljøer til tv’ets bedste sendetid.

Original languageDanish
Title of host publicationMonstrologi : Frygtens manifestationer
EditorsJørgen Riber Christensen, Steen Ledet Christiansen
Number of pages41
Place of PublicationAalborg
PublisherAalborg Universitetsforlag
Publication dateDec 2012
Pages247-287
ISBN (Print)978-87-7112-036-3
Publication statusPublished - Dec 2012
EventMonstrology - Aalborg, Denmark
Duration: 31 Oct 20111 Nov 2011

Conference

ConferenceMonstrology
CountryDenmark
CityAalborg
Period31/10/201101/11/2011
SeriesInterdisciplinære kulturstudier
Number4
ISSN1904-898X

Cite this

Hansen, K. T. (2012). Batailles godnathistorie: Jean Rollin, True Blood og den erotiske vampyr. In J. Riber Christensen, & S. Ledet Christiansen (Eds.), Monstrologi: Frygtens manifestationer (pp. 247-287). Aalborg: Aalborg Universitetsforlag. Interdisciplinære kulturstudier, No. 4
Hansen, Kim Toft. / Batailles godnathistorie : Jean Rollin, True Blood og den erotiske vampyr. Monstrologi: Frygtens manifestationer. editor / Jørgen Riber Christensen ; Steen Ledet Christiansen. Aalborg : Aalborg Universitetsforlag, 2012. pp. 247-287 (Interdisciplinære kulturstudier; No. 4).
@inbook{e468d4516b5340ca9d572c8ff3f914d2,
title = "Batailles godnathistorie: Jean Rollin, True Blood og den erotiske vampyr",
abstract = "Hensigten med denne artikel er at forf{\o}lge Jean Rollins bevidste teoretiske kode i en appropriering af vampyrens kompleksitet og Batailles filosofiske ditto. Jeg vil l{\ae}se den erotiske vampyr som et m{\o}de mellem det attraktive og det frast{\o}dende, det frygtelige og det frydefulde, og indfange dette komplekse billede gennem en inddragelse af George Batailles teorier om forholdet mellem erotik, vold og d{\o}d. Jeg returnerer inden da til litteraturhistoriens arnested for den erotiske vampyr, Sheridan Le Fanus kortroman ”Carmilla”, som jeg vil bruge som en illustration og indpakning af den erotiske vampyrs medie- og kulturhistorie. Jeg beskriver accentueringen af vampyren som et erotisk f{\ae}nomen i og omkring 1970 – tidspunktet for Rollins f{\o}rste film – og bruger dette til at pege frem til den store succes, som HBO’s tv-serie True Blood har haft. Med Le Fanus hovedv{\ae}rk som et litteraturhistorisk bagt{\ae}ppe og Batailles filosofi som teoretisk indramning peger denne artikel p{\aa} den erotiske vampyrs succes i en bev{\ae}gelse fra den seksuelle revolution omkring 1970 til nutidens fokus p{\aa} vampyrens excessive erotik. Den erotiske vampyr har bev{\ae}get sig fra kultfilmsmilj{\o}er til tv’ets bedste sendetid.",
keywords = "Vampyrfiktion, monstrologi, Jean Rollin, True Blood, George Bataille, erotik",
author = "Hansen, {Kim Toft}",
year = "2012",
month = "12",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-7112-036-3",
series = "Interdisciplin{\ae}re kulturstudier",
publisher = "Aalborg Universitetsforlag",
number = "4",
pages = "247--287",
editor = "{Riber Christensen}, J{\o}rgen and {Ledet Christiansen}, {Steen }",
booktitle = "Monstrologi",

}

Hansen, KT 2012, Batailles godnathistorie: Jean Rollin, True Blood og den erotiske vampyr. in J Riber Christensen & S Ledet Christiansen (eds), Monstrologi: Frygtens manifestationer. Aalborg Universitetsforlag, Aalborg, Interdisciplinære kulturstudier, no. 4, pp. 247-287, Monstrology, Aalborg, Denmark, 31/10/2011.

Batailles godnathistorie : Jean Rollin, True Blood og den erotiske vampyr. / Hansen, Kim Toft.

Monstrologi: Frygtens manifestationer. ed. / Jørgen Riber Christensen; Steen Ledet Christiansen. Aalborg : Aalborg Universitetsforlag, 2012. p. 247-287 (Interdisciplinære kulturstudier; No. 4).

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

TY - CHAP

T1 - Batailles godnathistorie

T2 - Jean Rollin, True Blood og den erotiske vampyr

AU - Hansen, Kim Toft

PY - 2012/12

Y1 - 2012/12

N2 - Hensigten med denne artikel er at forfølge Jean Rollins bevidste teoretiske kode i en appropriering af vampyrens kompleksitet og Batailles filosofiske ditto. Jeg vil læse den erotiske vampyr som et møde mellem det attraktive og det frastødende, det frygtelige og det frydefulde, og indfange dette komplekse billede gennem en inddragelse af George Batailles teorier om forholdet mellem erotik, vold og død. Jeg returnerer inden da til litteraturhistoriens arnested for den erotiske vampyr, Sheridan Le Fanus kortroman ”Carmilla”, som jeg vil bruge som en illustration og indpakning af den erotiske vampyrs medie- og kulturhistorie. Jeg beskriver accentueringen af vampyren som et erotisk fænomen i og omkring 1970 – tidspunktet for Rollins første film – og bruger dette til at pege frem til den store succes, som HBO’s tv-serie True Blood har haft. Med Le Fanus hovedværk som et litteraturhistorisk bagtæppe og Batailles filosofi som teoretisk indramning peger denne artikel på den erotiske vampyrs succes i en bevægelse fra den seksuelle revolution omkring 1970 til nutidens fokus på vampyrens excessive erotik. Den erotiske vampyr har bevæget sig fra kultfilmsmiljøer til tv’ets bedste sendetid.

AB - Hensigten med denne artikel er at forfølge Jean Rollins bevidste teoretiske kode i en appropriering af vampyrens kompleksitet og Batailles filosofiske ditto. Jeg vil læse den erotiske vampyr som et møde mellem det attraktive og det frastødende, det frygtelige og det frydefulde, og indfange dette komplekse billede gennem en inddragelse af George Batailles teorier om forholdet mellem erotik, vold og død. Jeg returnerer inden da til litteraturhistoriens arnested for den erotiske vampyr, Sheridan Le Fanus kortroman ”Carmilla”, som jeg vil bruge som en illustration og indpakning af den erotiske vampyrs medie- og kulturhistorie. Jeg beskriver accentueringen af vampyren som et erotisk fænomen i og omkring 1970 – tidspunktet for Rollins første film – og bruger dette til at pege frem til den store succes, som HBO’s tv-serie True Blood har haft. Med Le Fanus hovedværk som et litteraturhistorisk bagtæppe og Batailles filosofi som teoretisk indramning peger denne artikel på den erotiske vampyrs succes i en bevægelse fra den seksuelle revolution omkring 1970 til nutidens fokus på vampyrens excessive erotik. Den erotiske vampyr har bevæget sig fra kultfilmsmiljøer til tv’ets bedste sendetid.

KW - Vampyrfiktion

KW - monstrologi

KW - Jean Rollin

KW - True Blood

KW - George Bataille

KW - erotik

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 978-87-7112-036-3

T3 - Interdisciplinære kulturstudier

SP - 247

EP - 287

BT - Monstrologi

A2 - Riber Christensen, Jørgen

A2 - Ledet Christiansen, Steen

PB - Aalborg Universitetsforlag

CY - Aalborg

ER -

Hansen KT. Batailles godnathistorie: Jean Rollin, True Blood og den erotiske vampyr. In Riber Christensen J, Ledet Christiansen S, editors, Monstrologi: Frygtens manifestationer. Aalborg: Aalborg Universitetsforlag. 2012. p. 247-287. (Interdisciplinære kulturstudier; No. 4).