TY - JOUR
T1 - Biologi og Idræt – et funktionelt kompetenceudviklende tværfagligt samarbejde?
AU - Østergaard, Lars Domino
AU - Steffen, Elmose
AU - Bjørkelund, Oline Anita
AU - Stidsen, Poul Ravn
PY - 2018/12/4
Y1 - 2018/12/4
N2 - I naturfagssamarbejdet omkring fælles faglige fokusområder er der nogle biologifaglige indholdsområder, der er vanskeligt at integrere i samarbejdet med de to andre naturfag i overbygningen. I nærværende artikel beskrives hvordan disse områder i tværfagligt samarbejde med idræt kan dækkes ind, og være med til at udvikle både elevernes naturfaglige og idrætsfaglige kompetencer. Igennem to projektperioder arbejdede elever fra fire folkeskoler tværfagligt og undersøgelsesbaserede med fællesfaglige problemstillinger for biologi og idræt. Ved hjælp af observationer og interview blev det belyst, hvilke fordele der var i forhold til elevernes kompetenceudvikling i de to fag, og ligeledes hvilke udfordringer, der er ved at arbejde undersøgelsesbaseret og tværfagligt i de to fag.
AB - I naturfagssamarbejdet omkring fælles faglige fokusområder er der nogle biologifaglige indholdsområder, der er vanskeligt at integrere i samarbejdet med de to andre naturfag i overbygningen. I nærværende artikel beskrives hvordan disse områder i tværfagligt samarbejde med idræt kan dækkes ind, og være med til at udvikle både elevernes naturfaglige og idrætsfaglige kompetencer. Igennem to projektperioder arbejdede elever fra fire folkeskoler tværfagligt og undersøgelsesbaserede med fællesfaglige problemstillinger for biologi og idræt. Ved hjælp af observationer og interview blev det belyst, hvilke fordele der var i forhold til elevernes kompetenceudvikling i de to fag, og ligeledes hvilke udfordringer, der er ved at arbejde undersøgelsesbaseret og tværfagligt i de to fag.
M3 - Tidsskriftartikel
SN - 1604-8628
VL - 4
SP - 55
EP - 71
JO - MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik
JF - MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik
ER -