Abstract
I sin bog om music making skriver Dave Camlin om autenticitet. Det emne har han også før skrevet om, og derfor blev han udpeget til at være det ene af tre komitemedlemmer da Julie Ørnholt Bøtker forsvarede sin ph.d.-afhandling i november 2023 på AAU. Bøtkers afhandling handlede netop om autenticitet og forskellige musikprofessioners forståelse af begrebet. Camlin er musiker og ekstern lektor på både Royal College of Music og Trinity-Laban Conservatoire i London.
Den 236 sider lange bog er inddelt i tre dele. I del 1 introduceres betydningen af musik i en
verden med en usikker fremtid. For Camlin spiller begrebet Musicking en central rolle, hvor musikudøvelse ikke blot skal forstås som aktiviteter der direkte er knyttet til de lyde der kommer ud af det – men skal forstås som oplevelser med musik der også omfatter musiklytning, dans og interpersonelle samspil. Han forklarer ligeledes musik som ”sound
organised through attuned bodies” (s. 15) og fremlægger herefter en ontologi baseret på
Harraways begreb Terrapolis som kan forstås som fiktioner om hvordan verdens komplekse problemer løses, og en ny harmonisk verden opstår hvor mennesker formår at leve sammen.
Selvom det er naivt, foreslår Camlin, at musicking kan indgå med mulige løsninger på verdens problemer og manglende sameksistens. Han betragter derfor musik som et komplekst adaptivt system, som både handler om æstetik, deltagelse og det udenoms-musikalske.
Den 236 sider lange bog er inddelt i tre dele. I del 1 introduceres betydningen af musik i en
verden med en usikker fremtid. For Camlin spiller begrebet Musicking en central rolle, hvor musikudøvelse ikke blot skal forstås som aktiviteter der direkte er knyttet til de lyde der kommer ud af det – men skal forstås som oplevelser med musik der også omfatter musiklytning, dans og interpersonelle samspil. Han forklarer ligeledes musik som ”sound
organised through attuned bodies” (s. 15) og fremlægger herefter en ontologi baseret på
Harraways begreb Terrapolis som kan forstås som fiktioner om hvordan verdens komplekse problemer løses, og en ny harmonisk verden opstår hvor mennesker formår at leve sammen.
Selvom det er naivt, foreslår Camlin, at musicking kan indgå med mulige løsninger på verdens problemer og manglende sameksistens. Han betragter derfor musik som et komplekst adaptivt system, som både handler om æstetik, deltagelse og det udenoms-musikalske.
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Dansk Musikterapi |
Volume | 21 |
Issue number | 1 |
Pages (from-to) | 38-39 |
ISSN | 1603-8800 |
Publication status | Published - Jun 2024 |