Brugen af Geografiske Informationssystemer til effektundersøgelse af Intelligent Farttilpasning i Danmark

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Geografiske Informationssystemer er anvendt til at dels at dokumentere, hvilke effekter Intelligent Farttilpasning har på hastighedsoverskridelser, og dels til at undersøge, hvordan disse overskridelser kan præsenteres meningsfuldt i spatiale analyser. Analyser af effekten på kørselsadfærden er foretaget for ti af de deltagende bilister i et nordjysk Intelligent Fartilpasningsforsøg for unge bilister. Hovedresultaterne er, at Intelligent Farttilpasning nedbringer både størrelsen af hastighedsoverskridelser og længden på disse. Uden Intelligent Farttilpasning blev der især kørt for hurtigt på lange lige vejstrækninger, på strækninger, hvor hastighedsgrænsen ændres, samt på strækninger, hvor hastighedsgrænsen var lavere end den normale hastighedsgrænse for denne vejtype. Det blev fundet, at længden af hastighedsoverskridelserne samt metoden Natural Neighbor Interpolation tilsammen var velegnede til at beskrive kørselsadfærden ved spatiale analyser.
Original languageDanish
JournalGeoforum Perspektiv
Issue number22
Pages (from-to)45-54
Number of pages10
ISSN1601-8796
Publication statusPublished - 16 Dec 2012

Cite this

@article{57b08044b5504712a5cee0a1aaf04b2e,
title = "Brugen af Geografiske Informationssystemer til effektunders{\o}gelse af Intelligent Farttilpasning i Danmark",
abstract = "Geografiske Informationssystemer er anvendt til at dels at dokumentere, hvilke effekter Intelligent Farttilpasning har p{\aa} hastighedsoverskridelser, og dels til at unders{\o}ge, hvordan disse overskridelser kan pr{\ae}senteres meningsfuldt i spatiale analyser. Analyser af effekten p{\aa} k{\o}rselsadf{\ae}rden er foretaget for ti af de deltagende bilister i et nordjysk Intelligent Fartilpasningsfors{\o}g for unge bilister. Hovedresultaterne er, at Intelligent Farttilpasning nedbringer b{\aa}de st{\o}rrelsen af hastighedsoverskridelser og l{\ae}ngden p{\aa} disse. Uden Intelligent Farttilpasning blev der is{\ae}r k{\o}rt for hurtigt p{\aa} lange lige vejstr{\ae}kninger, p{\aa} str{\ae}kninger, hvor hastighedsgr{\ae}nsen {\ae}ndres, samt p{\aa} str{\ae}kninger, hvor hastighedsgr{\ae}nsen var lavere end den normale hastighedsgr{\ae}nse for denne vejtype. Det blev fundet, at l{\ae}ngden af hastighedsoverskridelserne samt metoden Natural Neighbor Interpolation tilsammen var velegnede til at beskrive k{\o}rselsadf{\ae}rden ved spatiale analyser.",
keywords = "Trafiksikkerhed, hastighedsgr{\ae}nser, Intelligente Transportsystemer, Spatiale analyser, Geografiske Informationssystem (GIS)er",
author = "Niels Agerholm and Nerius Tradisauskas and Lars Bolet and Harry Lahrmann",
year = "2012",
month = "12",
day = "16",
language = "Dansk",
pages = "45--54",
journal = "Geoforum Perspektiv",
issn = "1601-8796",
publisher = "Geoforum Danmark",
number = "22",

}

Brugen af Geografiske Informationssystemer til effektundersøgelse af Intelligent Farttilpasning i Danmark. / Agerholm, Niels; Tradisauskas, Nerius; Bolet, Lars; Lahrmann, Harry.

In: Geoforum Perspektiv, No. 22, 16.12.2012, p. 45-54.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

TY - JOUR

T1 - Brugen af Geografiske Informationssystemer til effektundersøgelse af Intelligent Farttilpasning i Danmark

AU - Agerholm, Niels

AU - Tradisauskas, Nerius

AU - Bolet, Lars

AU - Lahrmann, Harry

PY - 2012/12/16

Y1 - 2012/12/16

N2 - Geografiske Informationssystemer er anvendt til at dels at dokumentere, hvilke effekter Intelligent Farttilpasning har på hastighedsoverskridelser, og dels til at undersøge, hvordan disse overskridelser kan præsenteres meningsfuldt i spatiale analyser. Analyser af effekten på kørselsadfærden er foretaget for ti af de deltagende bilister i et nordjysk Intelligent Fartilpasningsforsøg for unge bilister. Hovedresultaterne er, at Intelligent Farttilpasning nedbringer både størrelsen af hastighedsoverskridelser og længden på disse. Uden Intelligent Farttilpasning blev der især kørt for hurtigt på lange lige vejstrækninger, på strækninger, hvor hastighedsgrænsen ændres, samt på strækninger, hvor hastighedsgrænsen var lavere end den normale hastighedsgrænse for denne vejtype. Det blev fundet, at længden af hastighedsoverskridelserne samt metoden Natural Neighbor Interpolation tilsammen var velegnede til at beskrive kørselsadfærden ved spatiale analyser.

AB - Geografiske Informationssystemer er anvendt til at dels at dokumentere, hvilke effekter Intelligent Farttilpasning har på hastighedsoverskridelser, og dels til at undersøge, hvordan disse overskridelser kan præsenteres meningsfuldt i spatiale analyser. Analyser af effekten på kørselsadfærden er foretaget for ti af de deltagende bilister i et nordjysk Intelligent Fartilpasningsforsøg for unge bilister. Hovedresultaterne er, at Intelligent Farttilpasning nedbringer både størrelsen af hastighedsoverskridelser og længden på disse. Uden Intelligent Farttilpasning blev der især kørt for hurtigt på lange lige vejstrækninger, på strækninger, hvor hastighedsgrænsen ændres, samt på strækninger, hvor hastighedsgrænsen var lavere end den normale hastighedsgrænse for denne vejtype. Det blev fundet, at længden af hastighedsoverskridelserne samt metoden Natural Neighbor Interpolation tilsammen var velegnede til at beskrive kørselsadfærden ved spatiale analyser.

KW - Trafiksikkerhed

KW - hastighedsgrænser

KW - Intelligente Transportsystemer

KW - Spatiale analyser

KW - Geografiske Informationssystem (GIS)er

M3 - Tidsskriftartikel

SP - 45

EP - 54

JO - Geoforum Perspektiv

JF - Geoforum Perspektiv

SN - 1601-8796

IS - 22

ER -