Abstract
Brugerinnovationer er opfindelser, der er gjort med henblik på at blive brugt af
opfinderen selv, mens producentinnovationer er gjort med henblik på at blive
solgt på et marked. Forskningen i brugerinnovationer er derfor særligt relevant
for offentlige organisationer, der sjældent sælger deres opfindelser på et marked.
Forskningen i brugerinnovation har dokumenteret, at mange af de væsentligste
opfindelser i samfundet er gjort af brugere. De dynamiske relationer mellem
bruger- og producentinnovationer analyseres, og deres konsekvenser for udøvelse
af strategisk ledelse i den offentlige sektor diskuteres. Et eksempel på et brugerinnovationsprojekt fra ældreplejens organisering i Danmark anvendes til at tydeliggøre og diskutere centrale pointer. Den strategiske ledelses betydning for at skabe rammerne for brugerinnovation diskuteres afslutningsvis.
opfinderen selv, mens producentinnovationer er gjort med henblik på at blive
solgt på et marked. Forskningen i brugerinnovationer er derfor særligt relevant
for offentlige organisationer, der sjældent sælger deres opfindelser på et marked.
Forskningen i brugerinnovation har dokumenteret, at mange af de væsentligste
opfindelser i samfundet er gjort af brugere. De dynamiske relationer mellem
bruger- og producentinnovationer analyseres, og deres konsekvenser for udøvelse
af strategisk ledelse i den offentlige sektor diskuteres. Et eksempel på et brugerinnovationsprojekt fra ældreplejens organisering i Danmark anvendes til at tydeliggøre og diskutere centrale pointer. Den strategiske ledelses betydning for at skabe rammerne for brugerinnovation diskuteres afslutningsvis.
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Ledelse & Erhvervsøkonomi |
Volume | 75 |
Issue number | 1 |
Pages (from-to) | 40-52 |
Number of pages | 12 |
ISSN | 0902-3704 |
Publication status | Published - 1 Mar 2010 |
Externally published | Yes |