Abstract
Ligger der en ideologisk og aktivistisk samfundskritik i at gå i vintage-
genbrugstøj og i nyproducerede rekonstruktioner af vintagetøj?
Det mener den britiske chap-bevægelse, som er emnet for dette
kapitel, og påstanden efterprøves i en kvantitativ indholdsanalyse.
Produktion af tøj vil blive behandlet i kapitlet ud fra holdninger,
der går tilbage til Arts and Crafts-bevægelsen, og markedsføring,
som kritiserer ’fast fashion’-forbruget. Beklædning, mode og ideologier
kobles således sammen i kapitlet. Dets primære case og empiriske
grundlag er i alt 52 annoncer i bladet The Chap fra perioden
2015 til 2020. Kapitlets sekundære case er artikler i bladet suppleret
med bogudgivelser fra den britiske chap-bevægelse, der udgiver The
Chap.
genbrugstøj og i nyproducerede rekonstruktioner af vintagetøj?
Det mener den britiske chap-bevægelse, som er emnet for dette
kapitel, og påstanden efterprøves i en kvantitativ indholdsanalyse.
Produktion af tøj vil blive behandlet i kapitlet ud fra holdninger,
der går tilbage til Arts and Crafts-bevægelsen, og markedsføring,
som kritiserer ’fast fashion’-forbruget. Beklædning, mode og ideologier
kobles således sammen i kapitlet. Dets primære case og empiriske
grundlag er i alt 52 annoncer i bladet The Chap fra perioden
2015 til 2020. Kapitlets sekundære case er artikler i bladet suppleret
med bogudgivelser fra den britiske chap-bevægelse, der udgiver The
Chap.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Æstetik og Bæredygtighed |
Editors | Rasmus Grøn, Christian Jantzen |
Number of pages | 41 |
Publisher | Aalborg Universitetsforlag |
Publication date | 24 Dec 2022 |
Pages | 85-126 |
ISBN (Electronic) | 978-87-7573-005-6 |
Publication status | Published - 24 Dec 2022 |
Series | MÆRKK – Æstetik og Kommunikation |
---|---|
ISSN | 2245-2818 |