Abstract

Denne forskningsundersøgelse handler om samskabelse med børn. Den er udarbejdet på baggrund af et omfattende desk research og litteratursøgning om samskabelse med særlig vægt på børn, pædagogik og psykologi. Undersøgelsen er udført af Aalborg Universitet (AAU) på initiativ fra CoC Playful Minds. Opgaven har bestået i at producere en forskningsrapport med udgangspunkt i
forskning, som CoC Playful Minds vil kunne bruge som afsæt til at videreudvikle sit eget ståsted i forhold til samskabelse med børn.
Netop af denne grund anlægger undersøgelsen også et særligt teoretisk perspektiv, som forfatterne har taget stilling til og aktivt konstrueret til formålet for CoC Playful Minds. Vi har foretaget en generel udforskning af hvor, hvordan og hvornår, man samskaber med børn i praksis. Derudover har vi haft særligt fokus på en omfattende og mere generel litteratursøgning om samskabelse. Vi har i denne sammenhæng beskæftiget os med spørgsmål om, hvordan samskabelse kan defineres, hvilke etiske udfordringer samskabelse stiller os over for, og hvordan samskabelse med børn fungerer i praksis. Vi har haft fokus på udviklingspsykologiske,
didaktiske, etiske, pædagogiske, almenpsykologiske og læringsorienterede perspektiver. Derudover har vi stillet særligt skarpt på de steder i litteraturen, der formulerer modeller for og metoder til samskabelse med særligt henblik på det pædagogiske felt.

Undersøgelsen er finansieret af CoC Playful Minds og AAU og er udarbejdet af professor, Ph.d., cand.psych. Lene Tanggaard og videnskabelig assistent, cand.psych. Josefine Dilling fra AAU. Igennem processen har vi fået assistance fra studentermedhjælperne
stud.psych. Malene Jakobsen og stud.psych. Anna Liv Hjuler Kristensen, også fra AAU.
Original languageDanish
Place of PublicationBillund
PublisherCoC Playful Minds
Number of pages108
Publication statusPublished - 2019
SeriesResearch Journal
Volume1

Cite this