Co-designmetoder til forretningsudvikling i små turismevirksomheder

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Abstract

Kapitlet beskæftiger sig med co-design og kontekst-tilpassede designmetoder som et redskab til at sikre innovation og forretningsudvikling i små turismevirksomheder. Indledningsvist etableres teoretisk set en relation imellem turisme og design, hvorefter principper og anvendelsesmuligheder for co-design for turismevirksomheder fremlægges. Herefter gennemgås en række konkrete cases fra TourismX projek-tet, hvor principper fra co-design er inddraget for at udvikle fire kontekst-tilpassede designmetoder - Skydeskiven, Aktivitetsmapping, Korrelations-mapping og Aktivitetsskemaet. Metoderne genererer idéer og løsningsforslag til konkrete udfordringer i virksomhedernes forretningsudvikling. Kapitlet argu-menterer for, at når man arbejder med små turismevirksomheder kan designmetoder være et godt red-skab i innovations- og forretningsudviklingsprocessen i den tidlige fase. Artiklen argumenterer dog for, at forskellige dele af designpaletten kan være særlig relevant i forskellige faser af udviklingsprocessen. Servicedesignmetoder være hensigtsmæssigt til at give virksomhederne en forståelse for deres forret-ning og udfordringer i en første fase. En co-design tilgang kan herefter være velegnet til at udvikle kon-tekst-tilpassede designmetoder, der fokuserer på enkelte udfordringer. Sidst, argumenteres der for at håndgribelige og visuelle manifestationer af kontekst-tilpassede designmetoder er gode til at engagere virksomhederne og skabe en fælles forståelse for processerne.
Original languageDanish
Title of host publicationForretningsudvikling og innovation i turisme
EditorsAnne-Mette Hjalager
PublisherAalborg Universitetsforlag
Publication date1 Aug 2020
Pages99-116
ISBN (Electronic)978-87-7210-295-5
Publication statusPublished - 1 Aug 2020
SeriesExCITe-serien
ISSN2245-3121

Cite this