TY - GEN
T1 - Computationel Tankegang i Matematik
T2 - Et studie af det pædagogiske personales transformative agency i et kulturhistorisk analytisk perspektiv
AU - Kaup, Camilla Finsterbach
N1 - Ph.d. vejleder:
Professor Eva Brooks
Aalborg University
Ph.d. bi-vejledere:
Docent Susanne Dau
Professionshøjskolen UCN
Professor Morten Misfeldt
Københavns Universitet
PY - 2023
Y1 - 2023
N2 - Denne Ph.d.-afhandling ser på resultatet af et treårigt forskningsprojekt om inddragelse af computationel tankegang i de yngste klasser i folkeskolen. Afhandlingen undersøger, på hvilke måder det pædagogiske personale kan være med til at bidrage med viden om, hvordan computationel tankegang inddrages i matematikundervisningen. Computationel tankegang som forskningsområde er i sin begyndelse, og meget af den forskning, der er på området, finder inddragelsen af computationel tankegang i en undervisningskontekst vanskelig. Omvendt viser resultater også, at arbejdet med computationel tankegang i en undervisningskontekst har potentialer for elevernes læring, hvor det blandet andet kan understøtte en mere problemorienteret tilgang til undervisningen. Afhandlingen bidrager således med et indblik i, hvordan det pædagogiske personale kan være med til at afdække og bidrage med viden om, hvordan computationel tankegang inddrages i matematikundervisningen.
AB - Denne Ph.d.-afhandling ser på resultatet af et treårigt forskningsprojekt om inddragelse af computationel tankegang i de yngste klasser i folkeskolen. Afhandlingen undersøger, på hvilke måder det pædagogiske personale kan være med til at bidrage med viden om, hvordan computationel tankegang inddrages i matematikundervisningen. Computationel tankegang som forskningsområde er i sin begyndelse, og meget af den forskning, der er på området, finder inddragelsen af computationel tankegang i en undervisningskontekst vanskelig. Omvendt viser resultater også, at arbejdet med computationel tankegang i en undervisningskontekst har potentialer for elevernes læring, hvor det blandet andet kan understøtte en mere problemorienteret tilgang til undervisningen. Afhandlingen bidrager således med et indblik i, hvordan det pædagogiske personale kan være med til at afdække og bidrage med viden om, hvordan computationel tankegang inddrages i matematikundervisningen.
KW - Computationel tankegang
KW - Computational thinking
KW - Matematik
KW - Digitale Artefakter
KW - Transformativ Agency
KW - Cultural Historical Activity Theory
U2 - 10.54337/aau548870015
DO - 10.54337/aau548870015
M3 - Ph.d.-afhandling
T3 - Ph.d.-serien for Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige fakultet, Aalborg Universitet
PB - Aalborg Universitetsforlag
ER -