Cykelstiers trafiksikkerhed: en før-efterundersøgelse af 48 nye cykelstiers sikkerhedsmæssige effekt

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingArticle in proceedingResearch

130 Downloads (Pure)

Abstract

Denne artikel beskriver en undersøgelse af den sikkerhedsmæssige effekt af nye cykelstier i byer. Undersøgelsen er tilrettelagt som en før-efterundersøgelse med kontrolgruppe. Undersøgelsen omfatter 48 strækninger, hvor der er etableret cykelstier i perioden 1/1 1989 til 31/12 2000. Strækningerne har en samlet længde på 40 km og er lokaliseret i 17 af de største byer i Jylland og på Fyn. Kontrolgruppen er uheld på alle strækninger i byzone i større byer i Jylland og på Fyn, hvor der ikke er etableret cykelsti i perioden. Undersøgelsen viser, at det samlede antal uheld på de 48 strækninger er 35 % højere end det skulle forventes. Stigningen fordeler sig med en stigning på 44 % i kryds og en stigning på 25 % på strækninger. Antallet af dræbte og tilskadekomne er i alt steget med 30 %. Det ser ud til, at cykelstier i særlig grad giver sikkerhedsproblemer på trafikveje med høj biltrafik, forretninger og bustrafik – de såkaldte multifunktionelle trafikveje. I artiklen tolkes resultaterne og sammenlignes med tidligere undersøgelser, der opstilles forslag til nye principper for planlægning og udformning af cykelstier, og endelig opstilles der forslag til yderligere forskning inden for området.
Original languageDanish
Title of host publicationTrafikdage på Aalborg Universitet [Online]
Number of pages16
PublisherTrafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet
Publication date2005
Publication statusPublished - 2005
EventTrafikdage på Aalborg Universitet - Aalborg, Denmark
Duration: 22 Aug 200523 Aug 2005

Conference

ConferenceTrafikdage på Aalborg Universitet
CountryDenmark
CityAalborg
Period22/08/200523/08/2005

Cite this

Agerholm, N., Caspersen, S., & Lahrmann, H. S. (2005). Cykelstiers trafiksikkerhed: en før-efterundersøgelse af 48 nye cykelstiers sikkerhedsmæssige effekt. In Trafikdage på Aalborg Universitet [Online] Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet.
Agerholm, Niels ; Caspersen, Sofie ; Lahrmann, Harry Spaabæk. / Cykelstiers trafiksikkerhed : en før-efterundersøgelse af 48 nye cykelstiers sikkerhedsmæssige effekt. Trafikdage på Aalborg Universitet [Online]. Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet, 2005.
@inproceedings{041f3d90a6d611dbb8eb000ea68e967b,
title = "Cykelstiers trafiksikkerhed: en f{\o}r-efterunders{\o}gelse af 48 nye cykelstiers sikkerhedsm{\ae}ssige effekt",
abstract = "Denne artikel beskriver en unders{\o}gelse af den sikkerhedsm{\ae}ssige effekt af nye cykelstier i byer. Unders{\o}gelsen er tilrettelagt som en f{\o}r-efterunders{\o}gelse med kontrolgruppe. Unders{\o}gelsen omfatter 48 str{\ae}kninger, hvor der er etableret cykelstier i perioden 1/1 1989 til 31/12 2000. Str{\ae}kningerne har en samlet l{\ae}ngde p{\aa} 40 km og er lokaliseret i 17 af de st{\o}rste byer i Jylland og p{\aa} Fyn. Kontrolgruppen er uheld p{\aa} alle str{\ae}kninger i byzone i st{\o}rre byer i Jylland og p{\aa} Fyn, hvor der ikke er etableret cykelsti i perioden. Unders{\o}gelsen viser, at det samlede antal uheld p{\aa} de 48 str{\ae}kninger er 35 {\%} h{\o}jere end det skulle forventes. Stigningen fordeler sig med en stigning p{\aa} 44 {\%} i kryds og en stigning p{\aa} 25 {\%} p{\aa} str{\ae}kninger. Antallet af dr{\ae}bte og tilskadekomne er i alt steget med 30 {\%}. Det ser ud til, at cykelstier i s{\ae}rlig grad giver sikkerhedsproblemer p{\aa} trafikveje med h{\o}j biltrafik, forretninger og bustrafik – de s{\aa}kaldte multifunktionelle trafikveje. I artiklen tolkes resultaterne og sammenlignes med tidligere unders{\o}gelser, der opstilles forslag til nye principper for planl{\ae}gning og udformning af cykelstier, og endelig opstilles der forslag til yderligere forskning inden for omr{\aa}det.",
author = "Niels Agerholm and Sofie Caspersen and Lahrmann, {Harry Spaab{\ae}k}",
note = "ISSN: 1603-9696",
year = "2005",
language = "Dansk",
booktitle = "Trafikdage p{\aa} Aalborg Universitet [Online]",
publisher = "Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet",

}

Agerholm, N, Caspersen, S & Lahrmann, HS 2005, Cykelstiers trafiksikkerhed: en før-efterundersøgelse af 48 nye cykelstiers sikkerhedsmæssige effekt. in Trafikdage på Aalborg Universitet [Online]. Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet, Aalborg, Denmark, 22/08/2005.

Cykelstiers trafiksikkerhed : en før-efterundersøgelse af 48 nye cykelstiers sikkerhedsmæssige effekt. / Agerholm, Niels; Caspersen, Sofie; Lahrmann, Harry Spaabæk.

Trafikdage på Aalborg Universitet [Online]. Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet, 2005.

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingArticle in proceedingResearch

TY - GEN

T1 - Cykelstiers trafiksikkerhed

T2 - en før-efterundersøgelse af 48 nye cykelstiers sikkerhedsmæssige effekt

AU - Agerholm, Niels

AU - Caspersen, Sofie

AU - Lahrmann, Harry Spaabæk

N1 - ISSN: 1603-9696

PY - 2005

Y1 - 2005

N2 - Denne artikel beskriver en undersøgelse af den sikkerhedsmæssige effekt af nye cykelstier i byer. Undersøgelsen er tilrettelagt som en før-efterundersøgelse med kontrolgruppe. Undersøgelsen omfatter 48 strækninger, hvor der er etableret cykelstier i perioden 1/1 1989 til 31/12 2000. Strækningerne har en samlet længde på 40 km og er lokaliseret i 17 af de største byer i Jylland og på Fyn. Kontrolgruppen er uheld på alle strækninger i byzone i større byer i Jylland og på Fyn, hvor der ikke er etableret cykelsti i perioden. Undersøgelsen viser, at det samlede antal uheld på de 48 strækninger er 35 % højere end det skulle forventes. Stigningen fordeler sig med en stigning på 44 % i kryds og en stigning på 25 % på strækninger. Antallet af dræbte og tilskadekomne er i alt steget med 30 %. Det ser ud til, at cykelstier i særlig grad giver sikkerhedsproblemer på trafikveje med høj biltrafik, forretninger og bustrafik – de såkaldte multifunktionelle trafikveje. I artiklen tolkes resultaterne og sammenlignes med tidligere undersøgelser, der opstilles forslag til nye principper for planlægning og udformning af cykelstier, og endelig opstilles der forslag til yderligere forskning inden for området.

AB - Denne artikel beskriver en undersøgelse af den sikkerhedsmæssige effekt af nye cykelstier i byer. Undersøgelsen er tilrettelagt som en før-efterundersøgelse med kontrolgruppe. Undersøgelsen omfatter 48 strækninger, hvor der er etableret cykelstier i perioden 1/1 1989 til 31/12 2000. Strækningerne har en samlet længde på 40 km og er lokaliseret i 17 af de største byer i Jylland og på Fyn. Kontrolgruppen er uheld på alle strækninger i byzone i større byer i Jylland og på Fyn, hvor der ikke er etableret cykelsti i perioden. Undersøgelsen viser, at det samlede antal uheld på de 48 strækninger er 35 % højere end det skulle forventes. Stigningen fordeler sig med en stigning på 44 % i kryds og en stigning på 25 % på strækninger. Antallet af dræbte og tilskadekomne er i alt steget med 30 %. Det ser ud til, at cykelstier i særlig grad giver sikkerhedsproblemer på trafikveje med høj biltrafik, forretninger og bustrafik – de såkaldte multifunktionelle trafikveje. I artiklen tolkes resultaterne og sammenlignes med tidligere undersøgelser, der opstilles forslag til nye principper for planlægning og udformning af cykelstier, og endelig opstilles der forslag til yderligere forskning inden for området.

M3 - Konferenceartikel i proceeding

BT - Trafikdage på Aalborg Universitet [Online]

PB - Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet

ER -

Agerholm N, Caspersen S, Lahrmann HS. Cykelstiers trafiksikkerhed: en før-efterundersøgelse af 48 nye cykelstiers sikkerhedsmæssige effekt. In Trafikdage på Aalborg Universitet [Online]. Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet. 2005