Døden og morderen: Forbrydelsen, H.C. Andersen og tre slutninger i krimien

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Abstract

Over tre positioner, der følger enhver krimis narrative organisation, gennemgår jeg i denne artikel krimiens tre grundlæggende slutninger. 

Den første slutning er døden, der ofte indleder eller går forud for fortællingens begyndelse. I krimien er mordet langt den foretrukne forbrydelse hos forfatterne. Krimien tager ofte udgangspunkt i døden og diskuterer og perspektiverer dødens konsekvenser hos de efterladte.

Den anden slutning i krimien er efterforskningens erkendelsesproces, eller rettere er det de logiske slutninger, der leder efterforskeren på sporet af forbryderens identitet. Krimiens logiske slutninger har således til formål at nå frem til den specifikke årsag til, at døden ufrivilligt indtraf hos forbryderens offer.

Når – eller hvis! – krimiens handling når dette punkt, når vi også frem til krimiens egen handlingsmæssige slutning. Romanen, filmen eller tv-serien slutter i langt de fleste tilfælde, når den skyldige er fundet, dræbt eller taget i forvaring. Dette er krimiens tredje slutning, hvorved krimien når sin egen narrative terminus på et tidspunkt, hvor fortællingens erkendelsesproces og opklaringens klare overblik er sammenfaldende.

Disse slutninger analyserer jeg i tre forskellige versioner af Forbrydelsen: DR's oprindelige udgave, AMC's udgave The Killing og David Hewsons roman Forbrydelsen, der er baseret på manuskriptet til DR-serien. Grundfortællingen under disse tre versioner relaterer jeg til H.C. Andersens "Historien om en Moder" og tilskrivningen af mening til døden.

Original languageDanish
Title of host publicationTerminus i litteratur, medier og kultur
EditorsKim Toft Hansen, Peder Kaj Pedersen
PublisherAalborg Universitetsforlag
Publication date2014
Edition1
Pages97-126
ISBN (Print)978-87-7112-135-3
Publication statusPublished - 2014
EventThe End: Terminus in Literature, Media and Culture - Aalborg University, Aalborg, Denmark
Duration: 2 May 20123 May 2012

Conference

ConferenceThe End: Terminus in Literature, Media and Culture
LocationAalborg University
CountryDenmark
CityAalborg
Period02/05/201203/05/2012
Seriesinterdisciplinære kulturstudier
Number6
ISSN1904-898X

Keywords

    Cite this

    Hansen, K. T. (2014). Døden og morderen: Forbrydelsen, H.C. Andersen og tre slutninger i krimien. In K. T. Hansen, & P. K. Pedersen (Eds.), Terminus i litteratur, medier og kultur (1 ed., pp. 97-126). Aalborg Universitetsforlag. interdisciplinære kulturstudier, No. 6
    Hansen, Kim Toft. / Døden og morderen : Forbrydelsen, H.C. Andersen og tre slutninger i krimien. Terminus i litteratur, medier og kultur. editor / Kim Toft Hansen ; Peder Kaj Pedersen. 1. ed. Aalborg Universitetsforlag, 2014. pp. 97-126 (interdisciplinære kulturstudier; No. 6).
    @inbook{1f43ecb2f9f7478f8b04e3d5de5957db,
    title = "D{\o}den og morderen: Forbrydelsen, H.C. Andersen og tre slutninger i krimien",
    abstract = "Over tre positioner, der f{\o}lger enhver krimis narrative organisation, gennemg{\aa}r jeg i denne artikel krimiens tre grundl{\ae}ggende slutninger.  Den f{\o}rste slutning er d{\o}den, der ofte indleder eller g{\aa}r forud for fort{\ae}llingens begyndelse. I krimien er mordet langt den foretrukne forbrydelse hos forfatterne. Krimien tager ofte udgangspunkt i d{\o}den og diskuterer og perspektiverer d{\o}dens konsekvenser hos de efterladte. Den anden slutning i krimien er efterforskningens erkendelsesproces, eller rettere er det de logiske slutninger, der leder efterforskeren p{\aa} sporet af forbryderens identitet. Krimiens logiske slutninger har s{\aa}ledes til form{\aa}l at n{\aa} frem til den specifikke {\aa}rsag til, at d{\o}den ufrivilligt indtraf hos forbryderens offer. N{\aa}r – eller hvis! – krimiens handling n{\aa}r dette punkt, n{\aa}r vi ogs{\aa} frem til krimiens egen handlingsm{\ae}ssige slutning. Romanen, filmen eller tv-serien slutter i langt de fleste tilf{\ae}lde, n{\aa}r den skyldige er fundet, dr{\ae}bt eller taget i forvaring. Dette er krimiens tredje slutning, hvorved krimien n{\aa}r sin egen narrative terminus p{\aa} et tidspunkt, hvor fort{\ae}llingens erkendelsesproces og opklaringens klare overblik er sammenfaldende. Disse slutninger analyserer jeg i tre forskellige versioner af Forbrydelsen: DR's oprindelige udgave, AMC's udgave The Killing og David Hewsons roman Forbrydelsen, der er baseret p{\aa} manuskriptet til DR-serien. Grundfort{\ae}llingen under disse tre versioner relaterer jeg til H.C. Andersens {"}Historien om en Moder{"} og tilskrivningen af mening til d{\o}den.",
    keywords = "Krimifiktion, slutninger, d{\o}den, logik, afslutninger, H.C. Andersen, Forbrydelsen",
    author = "Hansen, {Kim Toft}",
    year = "2014",
    language = "Dansk",
    isbn = "978-87-7112-135-3",
    pages = "97--126",
    editor = "Hansen, {Kim Toft} and Pedersen, {Peder Kaj}",
    booktitle = "Terminus i litteratur, medier og kultur",
    publisher = "Aalborg Universitetsforlag",
    edition = "1",

    }

    Hansen, KT 2014, Døden og morderen: Forbrydelsen, H.C. Andersen og tre slutninger i krimien. in KT Hansen & PK Pedersen (eds), Terminus i litteratur, medier og kultur. 1 edn, Aalborg Universitetsforlag, interdisciplinære kulturstudier, no. 6, pp. 97-126, Aalborg, Denmark, 02/05/2012.

    Døden og morderen : Forbrydelsen, H.C. Andersen og tre slutninger i krimien. / Hansen, Kim Toft.

    Terminus i litteratur, medier og kultur. ed. / Kim Toft Hansen; Peder Kaj Pedersen. 1. ed. Aalborg Universitetsforlag, 2014. p. 97-126.

    Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

    TY - CHAP

    T1 - Døden og morderen

    T2 - Forbrydelsen, H.C. Andersen og tre slutninger i krimien

    AU - Hansen, Kim Toft

    PY - 2014

    Y1 - 2014

    N2 - Over tre positioner, der følger enhver krimis narrative organisation, gennemgår jeg i denne artikel krimiens tre grundlæggende slutninger.  Den første slutning er døden, der ofte indleder eller går forud for fortællingens begyndelse. I krimien er mordet langt den foretrukne forbrydelse hos forfatterne. Krimien tager ofte udgangspunkt i døden og diskuterer og perspektiverer dødens konsekvenser hos de efterladte. Den anden slutning i krimien er efterforskningens erkendelsesproces, eller rettere er det de logiske slutninger, der leder efterforskeren på sporet af forbryderens identitet. Krimiens logiske slutninger har således til formål at nå frem til den specifikke årsag til, at døden ufrivilligt indtraf hos forbryderens offer. Når – eller hvis! – krimiens handling når dette punkt, når vi også frem til krimiens egen handlingsmæssige slutning. Romanen, filmen eller tv-serien slutter i langt de fleste tilfælde, når den skyldige er fundet, dræbt eller taget i forvaring. Dette er krimiens tredje slutning, hvorved krimien når sin egen narrative terminus på et tidspunkt, hvor fortællingens erkendelsesproces og opklaringens klare overblik er sammenfaldende. Disse slutninger analyserer jeg i tre forskellige versioner af Forbrydelsen: DR's oprindelige udgave, AMC's udgave The Killing og David Hewsons roman Forbrydelsen, der er baseret på manuskriptet til DR-serien. Grundfortællingen under disse tre versioner relaterer jeg til H.C. Andersens "Historien om en Moder" og tilskrivningen af mening til døden.

    AB - Over tre positioner, der følger enhver krimis narrative organisation, gennemgår jeg i denne artikel krimiens tre grundlæggende slutninger.  Den første slutning er døden, der ofte indleder eller går forud for fortællingens begyndelse. I krimien er mordet langt den foretrukne forbrydelse hos forfatterne. Krimien tager ofte udgangspunkt i døden og diskuterer og perspektiverer dødens konsekvenser hos de efterladte. Den anden slutning i krimien er efterforskningens erkendelsesproces, eller rettere er det de logiske slutninger, der leder efterforskeren på sporet af forbryderens identitet. Krimiens logiske slutninger har således til formål at nå frem til den specifikke årsag til, at døden ufrivilligt indtraf hos forbryderens offer. Når – eller hvis! – krimiens handling når dette punkt, når vi også frem til krimiens egen handlingsmæssige slutning. Romanen, filmen eller tv-serien slutter i langt de fleste tilfælde, når den skyldige er fundet, dræbt eller taget i forvaring. Dette er krimiens tredje slutning, hvorved krimien når sin egen narrative terminus på et tidspunkt, hvor fortællingens erkendelsesproces og opklaringens klare overblik er sammenfaldende. Disse slutninger analyserer jeg i tre forskellige versioner af Forbrydelsen: DR's oprindelige udgave, AMC's udgave The Killing og David Hewsons roman Forbrydelsen, der er baseret på manuskriptet til DR-serien. Grundfortællingen under disse tre versioner relaterer jeg til H.C. Andersens "Historien om en Moder" og tilskrivningen af mening til døden.

    KW - Krimifiktion

    KW - slutninger

    KW - døden

    KW - logik

    KW - afslutninger

    KW - H.C. Andersen

    KW - Forbrydelsen

    M3 - Bidrag til bog/antologi

    SN - 978-87-7112-135-3

    SP - 97

    EP - 126

    BT - Terminus i litteratur, medier og kultur

    A2 - Hansen, Kim Toft

    A2 - Pedersen, Peder Kaj

    PB - Aalborg Universitetsforlag

    ER -

    Hansen KT. Døden og morderen: Forbrydelsen, H.C. Andersen og tre slutninger i krimien. In Hansen KT, Pedersen PK, editors, Terminus i litteratur, medier og kultur. 1 ed. Aalborg Universitetsforlag. 2014. p. 97-126. (interdisciplinære kulturstudier; No. 6).