Abstract
Skolegang og uddannelse blev et centralt omdrejningspunkt i den demokratiseringsproces, der fandt sted i løbet af 1900-tallet i Danmark. Og forbindelsen mellem (ud)dannelse og demokrati udgør et centralt tema i den skole- og uddannelseshistoriske forskning.
I denne session vil vi kaste nyt lys på den velkendte problemstilling. Det gør vi på tre forskellige måder. 1) Hvor vægten i den hidtidige forskning har ligget på den pædagogiske og politiske debat, trækker vi diskussionen i retning af den statslige styring. 2) Vi går ind i skolens fag, og viser, hvordan dannelses- og demokrati-temaet foldes ud i fx historie og/eller husgerning. 3) Endelig vil vi undersøge, hvordan idealet om demokrati og dannelse blev fortolket på kommunalt plan. Med nye teoretiske og metodologiske tilgange til problemstillingerne søger vi således mere komplekse svar, som kan bruges til at tænke nyt om skolens historie – og vise, hvordan gamle problemstillinger fortsat er aktuelle.
Sessionens tre oplæg spænder over hele det 20. århundrede frem til i dag, hvilket ydermere giver mulighed for en bredere diskussion af dannelsesbegrebets forandring over tid.
I denne session vil vi kaste nyt lys på den velkendte problemstilling. Det gør vi på tre forskellige måder. 1) Hvor vægten i den hidtidige forskning har ligget på den pædagogiske og politiske debat, trækker vi diskussionen i retning af den statslige styring. 2) Vi går ind i skolens fag, og viser, hvordan dannelses- og demokrati-temaet foldes ud i fx historie og/eller husgerning. 3) Endelig vil vi undersøge, hvordan idealet om demokrati og dannelse blev fortolket på kommunalt plan. Med nye teoretiske og metodologiske tilgange til problemstillingerne søger vi således mere komplekse svar, som kan bruges til at tænke nyt om skolens historie – og vise, hvordan gamle problemstillinger fortsat er aktuelle.
Sessionens tre oplæg spænder over hele det 20. århundrede frem til i dag, hvilket ydermere giver mulighed for en bredere diskussion af dannelsesbegrebets forandring over tid.
Original language | Danish |
---|---|
Publication date | 25 May 2022 |
Number of pages | 1 |
Publication status | Published - 25 May 2022 |
Event | NORDIC EDUCATIONAL HISTORY CONFERENCE - Aalborg Universitet, Aalborg, Denmark Duration: 25 May 2022 → 27 May 2022 https://www.en.culture.aau.dk/research/conferences/nehc-22/ |
Conference
Conference | NORDIC EDUCATIONAL HISTORY CONFERENCE |
---|---|
Location | Aalborg Universitet |
Country/Territory | Denmark |
City | Aalborg |
Period | 25/05/2022 → 27/05/2022 |
Internet address |