Dannelse og kompetenceudvikling

    Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

    Abstract

    Artiklen udvikler et livsfilosofisk svar på spørgsmålet om, hvad dannelse er - i relation til de moderne diskussion om kompetenceudvikling. Der skelnes dels mellem tre niveauer i dannelsen (fra noget helt generelt: menneskelig vækst til det specifikke dannelsesindhold i en uddannelse), dels mellem dannelse som formning og som selvdannelse. Ud fra denne livsfilosofiske teori om dannelse gives et svar på spørgsmålet om hvilke kernekompetencer man finder hos den gode lærer, og der afsluttes med en stillingtagen til en relativt ny teori om dannelse som knyttet til anerkendelseskompetence.
    Original languageDanish
    Title of host publicationLæring og forandring : Tværfaglige perspektiver
    EditorsAnnie Aarup Jensen, Palle Rasmussen
    Place of PublicationAalborg
    PublisherAalborg Universitetsforlag
    Publication date2009
    Edition1
    Pages121-136
    ISBN (Print)8773079499, 9788773079492
    Publication statusPublished - 2009

    Cite this