Danske elevers teknologiforståelse: Resultater fra ICILS-undersøgelsen 2018

Jeppe Bundsgaard, Sofie Gry Bindslev, Elisa Nadire Caeli, Morten Pettersson, Anna Rusmann

Research output: Book/ReportReportResearchpeer-review

Abstract

Danske 8.-klasseelevers computer- og informationskompetencer er klart forbedret inden for de seneste fem år. Det viser resultaterne af International Computer and Information Literacy Study (ICILS) fra 2018. Faktisk præsterer de danske unge bedst af alle elever i de 12 deltagerlande, og de placerer sig også i toppen når det gælder kompetencer i datalogisk tænkning.

Selv om der er meget at glæde sig over, så viser undersøgelsen også at en stor gruppe elever har svært ved at forholde sig kritisk til digitale teknologier og deres brug af dem. Desuden er der meget store forskelle mellem pigers og drenges opfattelse af deres egne it-kompetencer og deres forestillinger om et fremtidigt arbejdsliv med it. Derfor er der fortsat behov for at styrke og udvikle de unges teknologiforståelse i skolen.

I bogen Danske elevers teknologiforståelse præsenterer forskerne resultaterne af ICILS-undersøgelsen. De fortæller om undersøgelsens baggrund og formål, om udviklingen siden første undersøgelse i 2013 samt om mulige sammenhænge og årsager til resultaterne.
Original languageDanish
Place of PublicationÅrhus
PublisherAarhus Universitetsforlag
Number of pages244
ISBN (Print)987-87-7219-060-0
ISBN (Electronic)9788772190938
Publication statusPublished - 5 Nov 2019

Cite this