Data warehouse til elbilers opladning og elpriser

Ove Andersen, Benjamin Bjerre Krogh, Kristian Torp

Research output: Book/ReportReportResearch

300 Downloads (Pure)

Abstract

Denne rapport præsenterer, hvordan GPS og CAN bus målinger fra opladning af elbilerne er renset for typiske fejl og gemt i et data warehouse. GPS og CAN bus målingerne er i data warehouset integreret med priserne fra det Nordeuropæiske el spotmarked Nord Pool Spot. Denne integration muliggør, at man kan analysere på priser for at oplade en elbil samt vurdere på, hvordan disse opladninger kan indpasses i el infrastrukturen.
GPS og CAN bus målingerne er opsamlet fra 176 elbiler (Citroen C-Zero, Mitsubishi iMiev og Peugeot Ion) i kalenderårene 2012 og 2013 og målingerne stammer fra Test-en-elbil projektet. Data er renset for fejl så som uventede hop i kilometertælleren, uventede hop i State of Charge (SoC) værdien og svingende SoC værdier. For hver fejltype er fejlen beskrevet med et konkret eksempel fra rå data og antal af fejl er listet. Det beskrives yderligere, hvordan hver enkelt fejl er håndteret inden data læses ind i data warehouset.
Elbiler kan oplades både hjemme og ude. Elbilerne anvendt i Test-en-elbil projektet skrifter bruger hver 3.-6. måned. GPS data anvendes til at bestemme, hvor en bil hører hjemme. Herefter klassificeres opladninger som værende hjemme eller ude.
GPS og CAN bus målinger om opladningen af elbiler er sammen med priserne fra el spotmarkedet indlæst i et data warehouse, som er fuldt ud implementeret. Den logiske data model for dette data warehouse præsenteres i detaljer. Håndteringen af GPS og CAN bus målingerne er generisk og kan udvides til nye data kilder inklusive data fra andre lande.
Original languageDanish
PublisherInstitut for Datalogi, Aalborg Universitet
Number of pages32
Publication statusPublished - 2014

Cite this