De nationale test – mellem performancemåling og pædagogisk evaluering

Translated title of the contribution: Danish national tests - between performance monitoring and assessment for learning

Palle Rasmussen, Tanja Miller

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

De senere års debat om de nationale test har fokuseret på metoderne og kvaliteten i målingerne. I denne artikel fokuserer vi i stedet på testenes formål. Vi hævder, at de nationale test er blevet tildelt to formål, for det første at måle folkeskolens og de enkelte skolers performance med hensyn til elevernes færdigheder, for det andet at give input til pædagogisk evaluering af elevernes læring. Disse to formål har i lovgivning og debat været flettet sammen på uigennemskuelige måder, som samtidig har været forbundet med interesserne hos forskellige grupper, herunder lærere, skoleledere, kommuner, stat og forskere. I artiklen søger vi at efterspore disse formål i beslutningerne om de nationale test og vurdere opfyldelsen af dem.
Translated title of the contributionDanish national tests - between performance monitoring and assessment for learning
Original languageDanish
JournalCepra-Striben
Issue number27
Pages (from-to)16-27
ISSN1903-8143
DOIs
Publication statusPublished - 22 Apr 2021

Cite this