Den pædagogiske evaluering: Performancemålinger, trivsel og skoleledelse

Research output: Contribution to journalJournal articleResearch

Abstract

Recent decades, the school and education area has experienced a new assessment culture and a new paradigm for evaluation in public institutions. It is a culture characterized by an increasing use of different kinds of performance measurements. Evaluations influence and to some extent form pedagogical practice, but school leadership paly an important role as to how such processes proceed, thus awareness as well as knowledge of this is therefore important. This article will focus on these questions.
Original languageDanish
JournalSkolen i Morgen
Volume22
Issue number6
Pages (from-to)8-10
Number of pages3
ISSN1397-7458
Publication statusPublished - 2 Apr 2019

Keywords

  • Performance culture
  • Evaluation
  • School management

Cite this

@article{9cc49b4622744a519de2a245754cc63e,
title = "Den p{\ae}dagogiske evaluering: Performancem{\aa}linger, trivsel og skoleledelse",
abstract = "Skole- og uddannelsesomr{\aa}det er i de senere {\aa}rtier blevet omfattet af en ny evalueringskultur og et nyt paradigme for evaluering i offentlige institutioner. Det er en kultur, der er kendetegnet ved en stadig stigende anvendelse af det, man kan kalde performancem{\aa}linger. Evalueringer spiller i skolen en central rolle for udvikling af den p{\ae}dagogiske praksis, men skolelederen har stor indflydelse p{\aa}, hvordan s{\aa}danne processer forl{\o}ber, og bevidsthed s{\aa}vel som viden om dette er derfor vigtigt. Det s{\ae}ttes der n{\ae}rmere fokus p{\aa} i denne artikel.",
keywords = "Performancekultur, Evaluering, Skoleledelse, Performance culture, Evaluation, School management",
author = "Andreasen, {Karen Egedal}",
year = "2019",
month = "4",
day = "2",
language = "Dansk",
volume = "22",
pages = "8--10",
journal = "Skolen i Morgen",
issn = "1397-7458",
publisher = "Dafolo Forlag A/S",
number = "6",

}

Den pædagogiske evaluering : Performancemålinger, trivsel og skoleledelse. / Andreasen, Karen Egedal.

In: Skolen i Morgen, Vol. 22, No. 6, 02.04.2019, p. 8-10.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearch

TY - JOUR

T1 - Den pædagogiske evaluering

T2 - Performancemålinger, trivsel og skoleledelse

AU - Andreasen, Karen Egedal

PY - 2019/4/2

Y1 - 2019/4/2

N2 - Skole- og uddannelsesområdet er i de senere årtier blevet omfattet af en ny evalueringskultur og et nyt paradigme for evaluering i offentlige institutioner. Det er en kultur, der er kendetegnet ved en stadig stigende anvendelse af det, man kan kalde performancemålinger. Evalueringer spiller i skolen en central rolle for udvikling af den pædagogiske praksis, men skolelederen har stor indflydelse på, hvordan sådanne processer forløber, og bevidsthed såvel som viden om dette er derfor vigtigt. Det sættes der nærmere fokus på i denne artikel.

AB - Skole- og uddannelsesområdet er i de senere årtier blevet omfattet af en ny evalueringskultur og et nyt paradigme for evaluering i offentlige institutioner. Det er en kultur, der er kendetegnet ved en stadig stigende anvendelse af det, man kan kalde performancemålinger. Evalueringer spiller i skolen en central rolle for udvikling af den pædagogiske praksis, men skolelederen har stor indflydelse på, hvordan sådanne processer forløber, og bevidsthed såvel som viden om dette er derfor vigtigt. Det sættes der nærmere fokus på i denne artikel.

KW - Performancekultur

KW - Evaluering

KW - Skoleledelse

KW - Performance culture

KW - Evaluation

KW - School management

UR - http://www.ledelseimorgen.dk/Om-tidsskriftet.6026.aspx

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 22

SP - 8

EP - 10

JO - Skolen i Morgen

JF - Skolen i Morgen

SN - 1397-7458

IS - 6

ER -