Den rådne banan på kort: Visual literacy - fra billeder til viden

Lars Brodersen, Jan K. Staunstrup, Jørgen Møller, Steffen Knak-Nielsen

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

965 Downloads (Pure)

Abstract

Mange taler om "Udkantsdanmark", men ingen gør tilsyneladende noget virkningsfuldt ved det, selv om regeringen kommer med politiske udspil, ændrer lovgivningen og opfinder nye støttemuligheder i lange baner. Det er der givetvis forskellige årsager til. En kunne være, at det slet ikke er ønsket, at der gøres noget virkningsfuldt ved Udkantsdanmark. En anden kunne være, at debatgrundlaget og den præsenterede information er for ringe.

Artiklen viser eksempler på kort fra den eksisterende, ikke altid konstruktive debat om Udkantsdanmark. Som modstykke hertil præsenteres i artiklen utraditionelle kort, der er designet til netop som visual literacy at bidrage til, at der overhovedet bliver en reel debat om Udkantsdanmark & Kernedanmark. Artiklen fremlægger ikke et politisk synspunkt. Artiklen præsenterer, hvor forbløffende effektivt politiske synspunkter kan fremlægges ved at tænke og agere i visual literacy. Artiklens budskab er at fremme den konstruktive
debat generelt, hvor Den Rådne Banan og kortene blot tjener som eksempel.

Kort kan være et fremragende diskussionsgrundlag, fordi det gode kort fungerer som billede og derfor kan blotlægge idéer og strukturer med betydelig oplysnings- og provokationseffekt, hvilket skaber den søgte debat. Effekten kan være næsten umulig at opnå med andre medier og informationstyper, fordi man der ofte selv skal opbygge ens mentale billede om emnet. Dermed kan det gode kort fremstå som et eksempel par excellence på visual literacy, som er evnen til at fortolke, bane sig vej gennem og skabe mening ud fra oplysninger, der fremlægges i form af et billede.
Original languageDanish
JournalDansk Biblioteksforskning
Volume7
Issue number2/3
Pages (from-to)69-82
ISSN1604-7869
Publication statusPublished - 2011

Cite this